søndag 31. oktober 2010

Vi har et valg!

Ser du på kalenderen? Tror du jeg blander sammen USA (som skal gå til valgurnene om to dager) og Norge om ti måneder?
Nei, det er ikke et politisk valg jeg snakker om, det er et personlig valg, et valg alle mennesker må ta, et valg som er mye viktigere enn politiske valg. Et valg som ikke tar plass kun hvert andre eller fjerde år. Dette valget handler om liv og død!
Moses hadde ledet Israelsfolket ut av Egypt, og de sto klar til å gå inn i det lovede land. Moses skulle ikke være med inn i det nye landet, men han holdt en avskjedstale til folket. Han sa: "Se, jeg har i dag lagt fram for deg livet og det gode, og døden og det onde" (5.Mos.30,15). Det handlet om liv og død for Israelsfolket, og det handler om liv og død for oss. Moses gjentok og forsterket folkets valg i vers 19: "Jeg tar i dag himmelen og jorden til vitne mot dere: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen. Velg da livet, så du kan få leve, du og din ætt!" (Min utheving).
Vi ser tydelig de to alternativene Israelsfolket kunne velge mellom; på den en siden livet, det gode, velsignelsene, på den andre siden døden, det onde, forbannelsen. "Et enkelt valg," sier du kanskje. "Alle ville vel valgt livet, det gode og velsignelsene, det er vel ingen som er så dumme at de velger det onde?"
Jo, dessverre er det det. Verden er full av mennesker som har valgt det onde. De har valgt å leve sine liv borte fra samfunnet med Jesus, de har valgt alle mulige andre mennesker, religioner, guder, -ismer og dogmer å tro på.
Moses la fram for Israelsfolket to "partier" å velge mellom: Det gode eller det onde.
Jeg er så takknemlig til Gud fordi Han viste meg "Det Gode" da jeg var tolv år, og jeg fikk lov å ta imot og komme til Ham. Det har jeg aldri angret på.
Jeg håper og ber om at du også vil velge Det Gode.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar