fredag 8. oktober 2010

Det motsatte av frykt er ...?

Jeg fortsetter litt til med temaet frykt, fordi det er så utbredt blant folk, også blant kristne. Frykten er blitt en del av vår normale hverdag, og en del av språket vårt. Har du tenkt over hvordan vi bruker fryktrelaterte ord i vår dagligtale? "Jeg er redd det vil bli mye snø i vinter", "Jeg frykter for at jeg vil få influensa snart", "Jeg gruer meg til vinteren, det blir sikkert høye strømpriser, og jeg får problemer med å betale regningene mine", "Jeg er så redd når tenåringen min er ute om kvelden, jeg vet jo ikke hva som kan skje", osv., osv. Kjenner du deg igjen? Ord som innebærer frykt, redsel og negative tanker om fremtiden er en så integrert del av språket vårt at vi ikke tenker over det. Men idet vi uttaler frykt, skaper vi et bilde i sinnet vårt av den situasjonen vi frykter; vi legger på en måte tilrette for at det skal bli som vi frykter. Det var det som skjedde med Job. Etter at han hadde mistet barna sine, eiendommen sin og helsa si, sa han: "For alt det fryktelige som jeg fryktet for, har funnet meg, og det jeg gruer for, har grepet meg" (Job 3,25). Mange som leser eller hører om Job, beskylder Gud for alt det vonde Job gjennomgikk. Men når vi leser historien om Job, ser vi at det var Satan som forårsaket alt det vonde. Men hvordan kunne Satan få innpass i en manns liv som blir beskrevet som en "uklanderlig og rettskaffen mann, som fryktet Gud og holdt seg fra det onde"? (Se Job 1,1). Jeg tror det var gjennom Jobs frykt at Satan kom inn. Frykten var en dør som, om den ikke sto helt åpen, sto på gløtt. Og Satan trenger ikke mer enn en liten dørsprekk for å komme inn i livet vårt. Han så at "fryktdøra" til Job ikke var lukket, og brukte den muligheten til å forsøke å ødelegge livet hans. Men vi vet at Jobs liv ble gjenopprettet, og Gud velsignet ham med dobbelt så mye etterpå.
Hva har Job med deg og meg å gjøre? Mye når det gjelder å forstå hva en åpen "fryktdør" kan forårsake. I dagens overskrift stiller jeg et spørsmål uten svar. Hva er det motsatte av frykt? Hvis jeg ønsker å endre kurs, forandre den retningen livet mitt går i og begynne å leve i seier over frykten, hva gjør jeg da? Hva er det motsatte av frykt?
Jeg synes fortellingen om Jairus' datter i Lukas 8 gir et godt svar på det. Jairus' eneste datter var syk, og Jairus kom til Jesus for at Han skulle gjøre henne frisk. Mens Jesus var på vei til den syke jenta, stimlet folk sammen rundt Ham, også en syk kvinne kom inn i folkemengden. Hun hadde hatt blødninger i tolv år og hadde hørt om Jesus. Hun rørte ved klærne Hans, og kjente at blødningene stanset. Jesus merket at noe skjedde, og spurte hvem som rørte ved klærte Hans. Kvinnen bekjente at det var henne, og Jesus sa: "Datter, din tro har frelst deg. Gå bort i fred!" (v.48). Mens dette pågikk, kom det beskjed til Jairus at datteren hans var død. "Umak ikke Mesteren mer!" sa sendebudet. (v.49).
Og det er Jesu svar til  Jairus som er svaret på spørsmålet jeg stiller i dag: Hva er det motsatte av frykt? "Men Jesus hørte det og sa til ham: Frykt ikke, bare tro, så skal hun bli frelst" (v.50, min utheving). Det motsatte av frykt er ikke å ikke frykte, men det er å tro. Hvorfor var det så viktig for Jairus å ikke frykte i den situasjonen? Fordi hvis han lot frykten ta overhånd, ville det være umulig for Jesus å vekke jenta hans opp fra de døde. Jesus er avhengig av vår tro for at ting skal skje. "Men uten tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham" (Hebr. 11,6). Gud lønner dem som søker Ham i tro. Jairus' datter ble vekket opp fra de døde, det var lønnen han fikk for å tro og ikke frykte.
Det er på samme måte for oss. Vi kan ikke frykte at det verste skal skje, og samtidig ha tro for at vi skal få det motsatte resultatet. Frykt og tro kan ikke operere sammen, akkurat som ild og vann ikke kan operere sammen.
Kanskje vi skulle tenke over hvordan vi uttrykker oss? Har den onde tilgang til livet ditt gjennom en åpen "fryktdør"? Lukk den idag! Steng "fryktdøra" og fyll deg selv med tro, som kommer av forkynnelsen av Guds Ord (Rom. 10,17). Neste gang Satan kommer og sjekker "fryktdøra" di, finner han den lukket og låst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar