torsdag 14. oktober 2010

Salme 91, versene 8-12

"Du skal bare se det med dine øyne, se hvordan de ugudelige får sin lønn. For du, Herre, er min tilflukt! Den høyeste har du gjort til din bolig. Intet ondt skal ramme deg, og ingen plage skal komme nær ditt telt. For han skal gi sine engler befaling om deg, at de skal bevare deg på alle dine veier. De skal bære deg på hendene, så du ikke skal støte din fot på noen stein."
Oppsummert kan vi si at disse versene forteller oss at vi er trygge under alle forhold når vi tar vår tilflukt til Herren. Og det står også at englene skal bevare oss. Jeg tror mange av oss ikke tenker så mye på engler til daglig. Jeg husker fra min barndom de søte bildene av store menneskelignende skikkelser i hvite klær og med store vinger som står og passer på to små barn som skulle over en bro. Vi kan kanskje si at det var søtt og gammeldags, men det er faktisk sannhet i det bildet. Ikke nødvendigvis at englene ser ut som mennesker med hvite klær og store vinger; jeg tror englene ser ut som situasjonen krever. Vi leser om engler i Bibelen, og det er ingen ens beskrivelse av deres utseende.
Jeg synes englenes funksjon er mye viktigere enn deres utseende, og det står i vers 12 at "de skal bære deg på hendene, så du ikke skal støte din fot på noen stein." Det høres bra ut for meg. Jeg kan være trygg under alle livets forhold, for jeg vet at jeg blir passet på.
For mange år siden opplevde jeg noe som jeg tror var englevakt: Jeg kom kjørende på en smal vestlandsvei, og rett før en krapp sving, "så" jeg en stor lastebil som kom imot meg. Det var ingen lastebil der, men jeg så den for mitt indre, virkelig og levende som om den var der. Jeg bremset opp og et par sekunder senere kom det virkelig en stor lastebil imot meg. Hadde jeg ikke "sett" den på forhånd, hadde jeg nok ikke klart å stoppe. Jeg takket Gud for englevakt, og samtidig lærte jeg å være mer forsiktig på smale vestlandsveier!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar