fredag 15. oktober 2010

Hvordan blir vi ett?

Jesus ba om at vi som tror på Ham skal være ett. I sin yppersteprestlige bønn i Johannes 17, ba Han 5 ganger om at vi må være ett (vv. 11,21-23). Hvorfor er det så viktig at vi er ett? "... for at verden skal tro at du har utsendt meg", sa Jesus (Se Joh. 17,21). Det har altså med vårt vitnesbyrd til verden å gjøre. For at verden skal tro at Jesus er Guds utsendte Sønn og Frelser, må vi som tror på Ham være ett!
Da er det absolutt veldig viktig at vi ER ett. Ikke bare at vi sitter sammen på møte eller gudstjeneste en søndag i ny og ne, og utover det ikke forholder oss til hverandre. Eller i verste fall snakker stygt om hverandre og skaper splid og ufred blant kristne brødre og søstre. Å være ett tenker jeg har med innstilling, respekt og kjærlighet å gjøre. Men siden det er så viktig at vi er ett, hvordan blir vi ett? Jeg leste følgende vers for et par dager siden, og innholdet hoppet på en måte ut av siden og ble en illustrasjon for meg på det å være ett. Skriftstedet er:
"Og den herlighet som du har gitt meg, har jeg gitt dem, for at de skal være ett, likesom vi er ett" (Johannes 17,22).
Jeg så denne rekkefølgen: Gud gir sin herlighet til Jesus, Jesus gir sin herlighet til sitt Legeme, som er deg og meg som er frelst. Hvorfor gjør Han det? For at vi skal være ett. Det ble så tydelig for meg at uten Guds herlighet, klarer vi ikke å være ett. Å være ett er ikke mulig uten Guds herlighet. Hva er Guds herlighet? På engelsk står det "glory", på gresk er det doxa. Doxa beskriver alt som Gud er og gjør; Hans evige makt og guddommelighet; Hans karakter og handlemåte som vi ser i Jesu liv; alt Han er og står for kommer inn under betegnelsen doxa. Den fullkomne beskrivelsen og synliggjøringen av Guds doxa, ser vi i Jesu liv. Han var legemliggjøringen av Gud og Guds doxa.
Og for at vi skal kunne bli ett, må vi ikle oss den samme "kledningen", nemlig doxa. Der er det ikke plass til egenrådighet, splid, bitterhet, hovmod osv. Der er det kun kjærlighet, som var det livet Jesus viste oss. 1. Korinterne 12,13 gir oss "inngangsbilletten" til dette å være ett: "For med én Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme ... Og vi har alle fått én Ånd å drikke." Det snakkes ikke her om "åndsdåp", men om dåp inn i Jesu legeme. Det er Ånden som utfører denne dåpen. Den skjer i det øyeblikket vi tar imot Jesus og blir frelst. Hvis det her var snakk om åndsdåpen, ville Jesus vært den som utførte den, og Den Hellige Ånd ville være den vi ble døpt inn i.
Så svaret på spørsmålet i overskriften: "Hvordan blir vi ett?", er: Ved å bli frelst. Og når vi blir frelst, blir vi døpt til å være ett legeme. Vi må bare holde fast på det vi har fått og ikke slippe det eller la det onde få overtaket i våre liv. "Men Herren er trofast, han skal styrke dere og bevare dere fra det onde" (2. Tess. 3,3).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar