tirsdag 5. oktober 2010

Frykt - en tikkende bombe

"Frykt for ny kald vinter gir dyr strøm" (NA24) leste jeg på nettet i dag. Ikke "kald vinter gir dyr strøm", men frykt for ny kald vinter.
Hva har frykt med strømprisen å gjøre, tenkte jeg, og det tenker kanskje du også. "What's love got to do with it?", sang Tina Turner. Og jeg har lyst til å si: "What's fear got to do with it?"
Hva er egentlig frykt? Og hvorfor har frykten så stort potensiale til å innvirke på situasjoner i livet vårt og i samfunnet?
Ordbøkene har mange forklaringer på hva frykt er, bl.a.: "Frykt er en følelse forårsaket av muligheten for fare, smerte, noe vondt, etc." (Oxford Advanced Learner's dictionary, min oversettelse). Så du det? Frykt er en følelse, en følelse for at noe kan skje. Da blir overskriften jeg så på nettet i dag enda mer absurd; følelsen av at det blir en kald vinter gir dyrere strøm.
Så langt overskrifter i aviser og ordbøker. Men hva sier Bibelen om frykt? "For Gud gav oss ikke motløshets ånd, men krafts og kjærlighets og sindighets ånd" står det i den norske oversettelsen av 2. Tim. 1,7. Ordet "motløshet" er i andre oversettelser oversatt med "frykt". I den greske grunnteksten står det deilia, som betyr feighet. "Feighetens ånd", "fryktens ånd", "motløshetens ånd", alt er egentlig en følelse av å ikke strekke til overfor det vi tror skal møte oss.
Men hva er denne "følelsen"? Den er en ÅND. Og den ånden kommer ikke fra Gud. Det er ikke Gud som gir oss "følelsen av å ikke strekke til overfor det som skal møte oss". Hvem er det da? Hvis noe åndelig ikke kommer fra Gud, kommer det fra djevelen. Og hvis ikke fryktens ånd kommer fra Gud, kommer den fra djevelen. Hva gjør vi med det som kommer fra djevelen? Vi står det i mot.
Jeg mener det er på tide at vi som er kristne våkner opp av søvnen som har kommet over oss, og ser den åndelige verden (som viser seg i den naturlige verden) som den er, nemlig at vi har en kamp mot åndsmakter som med alle krefter og midler forsøker å blinde oss og føre oss vill, bort fra sannheten om og i Jesus Kristus. Og frykt er et av djevelens mektigste våpen for å lamme de kristne. Hvis jeg frykter, dvs. har en følelse av at jeg ikke kan takle det som kommer, eller tror at alt er farlig, eller frykter at det som kan gå galt, vil gå galt, har den onde et godt tak på meg. Hvis jeg frykter, har jeg gitt opp før jeg har begynt kampen. Men hva sier Bibelen om den onde og hans åndsmakter? "Vær edrue, våk! Deres motstander, djevelen, går omkring som en brølende løve og søker noen han kan oppsluke. Stå ham imot, faste i troen!" (1. Peter 5,9).
Vår motstander er djevelen, og han forsøker å sluke deg og meg hele tiden. Det er oppdraget hans, det er pasjonen hans, det er alt han bruker tid og krefter på. Kan han ta knekken på deg og meg, tar han knekken på det Gud elsker, og han får hevn. Han kan se både stor og sterk ut, og det kan frykten også. Hvis du frykter noe, kan du kanskje ikke se forbi frykten, men frykten stirrer deg i øynene, og du ser bare frykt. Du føler deg hjelpeløs og uten kraft. Men hva sier den siste delen av verset over? Stå ham imot, står det. Hvordan skal jeg gjøre det? Faste i troen! Hva er sterkere enn frykten? Hva kan overvinne følelsen av å ikke kunne møte morgendagen? Troen! Og troen kommer av forkynnelsen (Rom 10,17). Jeg trenger å lese og å høre hva Gud har gitt meg i Jesus Kristus, ikke bare en gang i uka på møte eller i kirken, men hver dag. Ønsker jeg en tro som kan reise seg opp mot frykten og si: "Vik fra meg, frykt, i Jesu navn!" og ikke tvile, men tro at det vil skje, må jeg fóre meg med åndelig "kraftfór" hver dag. Og kraftfóret er Guds Ord.
I Jakob 4,7 står det veldig klart hvordan vi skal håndtere fryktens ånd (og alle andre åndsmakter som kommer fra djevelen): "Vær derfor Gud undergitt! Men stå djevelen imot, så skal han fly fra dere." Her er det tre ting: 1) Vi må være Gud undergitt, dvs. vi må ha gitt vårt liv til Gud, 2) når vi er undergitt Gud, skal og kan vi stå imot djevelen, og 3) da skal han fly fra oss. Halleluja!
Det er seier! Det er et herlig liv. Tenk å leve hver eneste dag uten å frykte?
Jeg stilte et spørsmål innledningsvis: Hvorfor har frykten så stort potensiale til å innvirke på livet vårt og på samfunnet? Og hvordan kan frykten innvirke på strømprisene den kommende vinteren? Fordi frykt er en ånd, og når vi lar oss drive av den ånden, fører den oss dit den vil og ikke dit vi vil. Blir det høyere strømpriser til vinteren? Det vet verken du eller jeg, men hvordan vi håndterer opplysningen om at det kan bli høyere strømpriser, avgjør hvordan jeg har det og hvem som styrer i livet mitt.
Hvis jeg går rundt og frykter høye strømpriser (eller hva som helst annet), blir jeg en tjener for den frykten. Det blir frykten som styrer meg, som bestemmer hva jeg skal tenke og hvordan jeg skal ha det. "For det som en ligger under for, det er han og blitt trell av" (2. Peter 2,19). Så hvis det er frykt i ditt liv i dag, frykt for høye strømpriser, sykdom, fattigdom, verdenskrig, terrorangrep, etc., etc., har du som er frelst og som er Gud undergitt, et løfte om at du kan bli fri hvis du "står den onde imot". Da vil han "fly fra deg!"
Frykt er som en tikkende bombe. Får den frie tøyler i livet ditt, vil den til slutt forkrøple deg og gjøre livet ditt til et mareritt. Men i Jesus har vi fått makt til å stå den ånden imot. Frykt er trelldom, og Bibelen sier at "Vi fikk ikke trelldommens ånd, så vi igjen skulle frykte. Men vi fikk barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba, Far! (Se Rom. 8,15).
Har du ikke gjort det før, oppfordrer jeg deg til å ta imot Jesus i dag, bli kvitt trelldommens ånd og i stedet for å frykte, kan du hvile som et barn i mors eller fars armer. Du kan være trygg uansett hva du hører på nyhetene eller hva naboen sier. Du står støtt og frykter ikke, for Gud er med deg, og hvem kan da være imot deg? (Rom. 8,31).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar