fredag 22. oktober 2010

Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt

I dag skal vi se på vers 7 i 1.Kor.13:
"Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt." La oss se på hvert enkelt punkt. Kjærligheten
  • utholder alt
  • tror alt
  • håper alt
  • tåler alt
Vi så i forrige innlegg at Gud er kjærlighet. Dvs. at Gud utholder alt, tror alt, håper alt og tåler alt. Og hvis du og jeg er fylt av Guds kjærlighet, agape, har vi samme egenskapene; vi utholder alt, tror alt, håper alt og tåler alt. De fire punktene trenger nok ikke noe særlig forklaring, vi skjønner hva det dreier seg om. Det dreier seg om å gi andre rom, tåle andre (like godt som vi tåler oss selv), ha full tillit i alle situasjoner og tro det beste om folk. Det er like langt fra den menneskelige natur å være slik som øst er fra vest! Ja, for å være helt ærlig - det er umulig å leve opp til disse fire punktene i egen kraft. Vi være fylt av agape for å kunne leve slik. Og da er det godt at "Vi har lært kjærligheten å kjenne og kommet til tro på kjærligheten, den som Gud har til oss. Gud er kjærlighet, og den som blir i kjærligheten, blir i Gud, og Gud i ham" (1 Joh4,16). Vi er velkommen til å ta imot agape, til å kjenne agape og til å bli i agape.

1 kommentar:

  1. 1. Nyttårsdag 2011
    Kjære Anne. Jeg skulle sende en fin nyttårshilsen på e-mail til mine barn. om "kjærligheten som utholder alt og håper alt" og for å få det rett skrevet googlet jeg noen ord fra det og fikk et interresant treff på din blogg. Den ble til velsignelse og noe av de tankene jeg også har hatt og som jeg skulle formidle litt av til mine barn. Gerd L.

    SvarSlett