tirsdag 19. oktober 2010

Hva er egentlig kjærlighet?

Hvis jeg sier: "Jeg elsker deg", hva tenker du da?
Vel, det kommer an på hvem "du" er, ikke sant? Hvis du er mannen min, sier du kanskje: "Jeg elsker deg også". Men hvis jeg sier det til naboen, blir det litt annerledes.
Kjærlighet - har du tenkt over hva det egentlig er? Vi er kanskje mer vant til det engelske ordet love. I love you er en strofe vi hører og kanskje sier eller syngeer flere ganger om dagen. Det blir liksom mer alvorlig når jeg sier Jeg elsker deg enn om jeg sier I love you. Så vi kan si at språket og kulturen i det landet språket blir brukt, har noe å si for hvordan vi oppfatter ordene vi bruker.
Ordene kjærlighet og elske er egentlig tre forskjellige ord i Bibelen. Den greske grunnteksten bruker ordene eros, phileo og agape for å beskrive kjærlighet og det å elske.
Eros kjenner vi igjen i ordene erotisk og erotikk. Det er den fysiske handlingen eller lysten, om du vil. Eros er basert på følelser.
Phileo blir brukt om vennskap. Jeg liker deg (jeg phileoer) deg fordi du har visse kvaliteter jeg setter pris på. Phileo er avhengig av at du har noe jeg setter pris på og synes er ok.
Agape er en kjærlighet som ikke søker sitt eget og har sitt grunnlag i den som elsker: Gud elsker fordi han er kjærlighet. Derfor sendte han også Jesus. (Se 1. Kor 13,5; 1. Joh. 4,6 og Joh 3, 16.) Agape er den uselviske kjærligheten, den som gir uten å få noe igjen, den som gir sitt liv for en annen, den kjærligheten som elsker uansett hvordan den andre er eller hva han gjør. Den er ren og uten tanke på seg selv.
Forskjellen mellom agape og phileo kommer tydelig frem i Jesu samtale med Peter i Johannes 21: "Da de hadde holdt måltid, sier Jesus til Simon Peter: "Simon, sønn av Jona, elsker (agaper) du Meg mer enn disse?" Han sier til Ham: "Ja, Herre, Du vet at jeg har Deg kjær (phileoer deg)." Han sier til ham: "Fø lammene Mine!" Han sier til ham igjen for andre gang: "Simon, sønn av Jona, elsker (agaper) du Meg?" Han sier til Ham: "Ja, Herre, Du vet at jeg har Deg kjær (phileoer deg)." Han sier til ham: "Vokt sauene Mine!"
Han sier til ham for tredje gang: "Simon, sønn av Jona, har du Meg kjær (phileoer du meg)?" Peter ble bedrøvet fordi Han den tredje gangen sa til ham: "Har du Meg kjær?" Og han sier til Ham: "Herre, Du vet alt. Du vet at jeg har Deg kjær." Jesus sier til ham: "Fø sauene Mine! (vv.15-17).
Peter hadde enda ikke forstått agape kjærligheten, han kjente kun til eros og phileo. Jesus forsøkte å introdusere ham for agape, men Peter var ikke kommet så langt ennå at han kunne forstå agape. Han ble lei seg da Jesus spurte tre ganger om han elsket ham. Og han svarte på det språket og med de ordene han hadde lært: "Ja, Jesus, du vet at jeg har deg kjær."
1. Korinterne 13 forklarer hva agape er. Og i de kommende innleggene skal jeg ta for meg 1. Kor. 13 og vi skal se nærmere på hva agape egentlig innebærer for oss i vårt daglige liv.
Du er velkommen til å følge med!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar