mandag 18. oktober 2010

Kristi lov - hva er det?

I forrige innlegg snakket jeg om kjærlighet og glede. Jeg fortsetter litt på samme tema i dag og begynner med Gal. 6,2: "Bær hverandres byrder, og oppfyll på den måten Kristi lov". (Min utheving)
Hva er Kristi lov? "Jeg trodde loven var de ti bud," sier du kanskje. Det trodde jeg også, før jeg fikk forklart hva det var. Og da "makes all better sense", for å si det sånn. Alt ble klarere og jeg skjønte mer av dette med kjærlighet og kjærlighetsbudet.
Siden vi snakker om Kristi lov, må sannsynligvis Jesus ha sagt noe om den. La oss se i Johannes 13,34: Jesus sa: "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre! Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre." Jesus kom altså med et nytt bud, og dette nye budet var at vi skal elske hverandre. Hvordan skal vi elske hverandre? Som Jesus har elsket oss, skal vi elske hverandre. Det er sterke ord; det er nye og revolusjonerende ord. Hvorfor er det så viktig at vi elsker hverandre? Fordi: "Av dette skal alle kjenne at dere er mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre" (v.35).
I jussen er det noe som heter "antitetisk tolkning". Hvis loven sier at du kan kjøre bil fra du er 18 år, betyr det at du ikke kan kjøre bil når du er 17. Vi kan bruke samme tenkemåte her. Hvis kjærlighet mellom kristne er kjennetegnet på at vi er Jesu disipler, vil mangel på kjærlighet mellom kristne vise at vi IKKE er Jesu disipler! Au da! Det var tøfft! Ja, men tøfft betyr ikke umulig. Tøfft betyr heller at det er mulig kun med Guds hjelp.
Denne kjærligheten (agape kjærligheten, Guds form for kjærlighet) er så totalt annerledes enn det verden kaller kjærlighet. Du har kanskje hørt strofer som: "I love you, I need you!" Det er ikke kjærlighet i det hele tatt. Det er et ønske om at du skal tilfredsstille meg, og hvis du gjør det, er jeg glad i deg.
Men Guds kjærlighet, agape-kjærligheten, gir uten å få noe igjen. Den er totalt uselvisk og setter de andre før seg selv. 1. Kor. 13 lister opp alt denne agape-kjærligheten er og gjør.
Hvis jeg vil at folk skal huske det jeg sier, gjentar jeg det. Og Jesus ville at disiplene (og vi) skulle huske og praktisere det Han sa om det nye budet, derfor gjentok Han det mange ganger. La oss se på ett skriftsted til: "Dette er mitt bud at dere skal elske hverandre, likesom jeg har elsket dere" (Joh. 15,12, min utheving).
Jesu bud eller Jesu lov er altså at vi skal elske hverandre. Og som jeg sa i det forrige innlegge, å elske er ikke en følelse, men en viljessak. Jeg bestemmer meg for at jeg vil elske, og ber Jesus la Hans kjærlighet strømme gjennom meg til den personen jeg vil elske. Ikke begynn med "hele verden" eller "hele menigheten", det kan virke overveldende; men begynn med én person, og fokuser på den ene personen til du kjenner at Gud fyller deg med kjærlighet til den ene, en kjærlighet som ikke er av denne verden, men er guddommelig, overmenneskelig og uselvisk. Når vi gjør det, oppfyller vi Kristi lov.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar