lørdag 2. oktober 2010

Hva kan JEG gjøre?

"For uten meg kan dere intet gjøre" (Joh. 15,5).
Dette er ganske bemerkelsesverdige ord av Jesus. "Uten Ham kan vi ikke gjøre noen ting!" Ingen ting! Det er ikke mye. Jeg har tenkt en del på den uttalelsen, og lurt på hva Jesus egentlig mente. For det må være en annen mening enn at jeg f.eks. ikke kan stå opp om morgenen uten Ham. Eller ...?
Kan jeg egentlig stå opp om morgenen uten Ham? Kan jeg kle meg, lage frokost, vaske klær, gå på jobb og alt det andre jeg gjør uten Ham?
For å forstå hva Jesus mener med denne uttalelsen, må vi se på hvilken sammenheng den står i. Han snakker om et tre med grener, og at Han er treet og vi (du og jeg) er grenene. Og så sier Han: "Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt" (v.5). Tenk deg et epletre med epler. Hvor henger eplene? På stammen? Nei, på grenene! Jesus sa at vi er grenene. Det er på oss det henger frukt (kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet og avholdenhet. (Se Gal. 5,22). Hvis vi skjærer av grenene på et epletre om våren, slik at bare stammen står igjen, hvor mange epler får vi? Ingen! Hvorfor? Fordi frukten vokser på grenene, og fordi grenene trenger vann og næring fra stammen for å leve. Når vi kutter av en gren, har den ingen "livgiver" som gir næring, og den visner og dør. Og nå begynner ordet vi startet med å få mening; uten Jesus kan jeg ikke produsere god frukt. Som vann og næring sirkulerer rundt i hele treet, sirkulerer Jesu liv i meg når jeg er forbundet med Ham. Og da, og bare da kan jeg bære frukt, ikke bare ett og annet "eple" nå og da, men mye frukt.
Og frukten vi bærer, skal vare. "Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere, og bestemt dere til å gå ut og bære frukt. Og deres frukt skal vare, for at Faderen skal gi dere alt det dere ber ham om i mitt navn" (Joh. 15,16).
Hva kan JEG gjøre? Ingenting. Hva kan jeg gjøre I HAM OG SAMMEN MED HAM? Jeg kan bære frukt som varer! Det er det Jesus snakker om når Han sier at uten Ham kan vi ikke gjøre noen ting. Vi er like mye ute av stand til å bære god frukt uten Jesus som grenen er til å bære frukt uten stammen.
Så hvis jeg ønsker å bære frukt som varer, må jeg leve i Jesus. Og hos Ham er det ingen plassbegrensning eller kleskode. "Men alle dem som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn" (Joh. 1,12). Alle betyr ALLE. Du og jeg er velkommen til å ta imot Ham, ja, vi har en rett til å bli Guds barn hvis vi tror på Hans navn.
La oss følge oppfordringen i dag, og ta imot Jesus og begynne å bære frukt - frukt som varer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar