torsdag 14. oktober 2010

Salme 91, vers 13

"På løve og huggorm skal du trå, du skal tråkke ned unge løver og slanger."
Dette verset oppmuntrer ikke til å gå rundt i skogen og oppsøke løver (i Norge kanskje bjørner?) og huggorm, men det sier at dersom jeg er så uheldig å møte på en slik skapning, har jeg makt og myndighet til å ikke la den angripe og skade meg. David opplevde det samme. Han fortalte at han gjette småfeet for sin far. Og kom det en løve eller en bjørn og tok en sau fra hjorden, da sprang han etter den og slo den og rev sauen ut av gapet på den. Og reiste den seg imot ham, tok han den i skjegget og slo den og drepte den. Han hadde slått i hjel både løve og bjørn. (Se 1. Sam. 17,34-37). Han oppsøkte ikke de farlige dyrene, men nå de kom for å ta ham eller det han skulle passe på, fikk han kraft fra Gud til å tilintetgjøre dyrene.
Den samme makten og kraften har vi, i Jesus Kristus. Denne kraften og makten gjelder ikke bare over ville dyr, men også over all Satans makt som ofte symboliseres ved hjelp av dyr, f.eks. slanger.
Jeg husker da jeg var barn på Borgen i Asker på 1950-tallet. Det var ikke så mange mennesker der da som nå, vi var bare noen få fastboende og noen fra Osloområdet hadde hytte der og kom dit i helgene. Ei jente som kom på besøk fra Oslo til bestemorens hytte var jeg en del sammen med. Og jeg glemmer ikke hvordan den lille jente var full av frykt for å gå i skogen, fordi bestemoren hadde skremt henne med at det var huggorm i skogen og hvis hun ble bitt, ville hun bli veldig syk og kanskje dø. Når vi en sjelden gang gikk i skogen, hadde hun alltid med seg en kjepp, "just in case". Selv jeg som lite barn reagerte på hvordan en eventuell huggorm kunne ha så stor makt over min venninne, men jeg var ikke kjent med skriftstedet i Salme 91, og kunne ikke forklare for henne at hun ikke behøvde være redd.
Men vi som vet om skriftstedet, og kjenner til Guds omsorg og beskyttende kraft, vi kan være trygge uansett situasjon og omstendighet dersom vi tar vår tilflukt til Ham. "Du gjorde ham til hersker over dine henders verk, alt la du under hans føtter" (Salme 8,7, min utheving).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar