søndag 10. oktober 2010

Som kyllinger under hønemors vinger

For noen år siden da vi bodde på Vestlandet, hadde vi høner og et par haner. Og vi lot noen av hønene få ligge på eggene sine og ruge. Resultatet ble noen aldeles nydelige kyllinger. Men det som var det mest talende for meg, var hvordan kyllingene tok sin tilflukt under hønemors vinger når det var den minste fare for at noe uventet kunne skje. Bare en liten lyd eller en skygge, så fór de inn under vingene, og vi så bare noen små hoder stikke fram under hønemors store, beskyttende fjær. Det var et nydlig bilde på hvordan Gud beskytter oss og er vår tilflukt når vi er redde eller engstelige. Og det er dette tilfluktstedet jeg vil bruke noen innlegg på å snakke om.
Salme 91 har en overskrift i min Bibel: Tryggheten i Guds nærvær. Og jeg følger opp tidligere innlegg med dette å være trygg og ikke frykte.
Vi begynner med vers 1-2: "Den som sitter i Den Høyestes ly, som bor i Den Allmektiges skygge, han sier til Herren: Min tilflukt og min borg, min Gud som jeg setter min lit til!"
Den som sitter ... begynner salmen med. Hvem er "den"? Er det bare prester og predikanter? Nei, det er hvert enkelt individ, deg og meg. Det antas at Salme 90 og 91 ble skrevet av Moses i begynnelsen av Israelsfolkets 40-års vandring i ørkenen. Salme 91 ble skrevet for å trøste befolkningen i ødemarken og for å forsikre Guds barn i alle tidsaldre om Hans omsorg og forsørgelse under deres jordiske vandring. Men poenget er her, som vi har sett tidligere, at det er forutsetninger som må oppfylles for at vi skal komme inn under den beskyttelsen salmen snakker om. Og forutsetningene er at vi må sitte i Den Høyestes ly og bo i Den Allmektiges skygge. Ordene sitte og bo innebærer å sette seg ned, å være bosatt, å forbli på et sted og bo der. Dvs. ikke løpe til og fra, men slå seg ned. Vi må slå oss ned i Guds nærvær. Hva er Gud for den personen som gjør det? Han eller hun har i Gud
  • funnet et gjemmested
  • funnet en borg
  • funnet Herren, en sann og trofast Gud
  • funnet et trygt og sikkert tilfluktsted
Har du tatt din tilflukt til Herren? Er Gud ditt skjulested? Bor du i Ham? Da kan du være trygg, uansett hva som møter deg.
Vi skal i senere innlegg se nærmere på de konkrete situasjonene hvor vi kan være trygge. Du er velkommen til å følge med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar