onsdag 3. november 2010

Hva med munnen min?

Har du tenkt over hvor viktig munnen din er for hvordan livet ditt er? Jeg tenker ikke på farge og fasong, men jeg tenker på ordene som kommer ut av munnen din. "Død og liv er i tungens vold," står det i Ordspråkene 18,21. Død og liv. Det er ganske alvorlig. Og det står mer i samme vers: "... og hver den som gjerne bruker den, skal ete dens frukt." En annen måte å si det på, er: Som du sår skal du høste. Det jeg sår ut, kommer alltid tilbake. Du kan ikke tale negative og kritiske ord og forvente å få gode og oppbyggende ord tilbake.
Bibelen har mye å si om munnen, tungen og de ord vi taler. I Ordspr. 20,15 står det: "Det fins gull og perler i mengde, men lepper som taler kunnskap, er en kostelig ting." Her ser vi at Salomo (som er omtalt som den viseste mann som har levd, og en av de rikeste) sier at kunnskapsfulle ord er mer verdifulle enn gull og perler. Og han kommer med en advarsel: "Den som vokter sin munn og sin tunge, frir sitt liv fra trengsler." Det å bruke munnen uten å tenke seg om, kan føre til trengsler. Men det å være forsiktig med hva vi sier, kan hjelpe oss til å leve et rikt og godt liv.
David var også klar over hvor viktig det er å passe munnen sin. I salme 39,2 sier han: "Jeg sa: 'Jeg vil vokte mine veier, så ikke jeg synder med min tunge. Jeg vil vokte min munn med munnkurv, så lenge den ugudelige står foran meg'".
Jeg avslutter med Salomos ord i Ordspr. 13,3: "Den som vokter sin munn, bevarer sitt liv. Men den som lukker sine lepper vidt opp, for ham blir det til ulykke."
Herre, hjelp meg til å tenke før jeg snakker. Hjelp meg til å stoppe opp og ta den lille tiden jeg trenger for å vurdere om det jeg har tenkt å si er til død eller liv for meg selv og/eller for de omkring meg. Hjelp meg idag til å være en som sprer positive ord. La mine ord være Som epler av gull i skåler av sølv er et ord talt i rette tid. (Ordsp.25,11)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar