mandag 8. november 2010

En lengsel etter mer

Kjenner du på en lengsel etter mer? Mer av Jesus, mer av Hans Ånd og Hans kjærlighet, mer kraft og liv? Da er du i godt selskap. Jeg tror mange kristne går rundt med en lengsel etter "mer". Men det er vanskelig å vite hva "mer" er. Og enda vanskeligere å få tak i det, ser det ut som.
Men vet du hva? Jeg tror Gud lengter enda mer enn oss etter at vi skal komme nærmere Ham. For det er det det handler om - egentlig - å komme nærmere Jesus, å bli mer kjent med Ham og med Guds Ord.
Det er et skriftsted som jeg tror mange har problemer med å forstå i forhold til dette å komme nærmere Gud: "For mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, sier Herren" (Jes.55,8). Betyr det at jeg må slå meg til ro med at jeg ikke kan forstå det som har med Gud å gjøre? Betyr det at Gud er en "overkikkador" som sitter der oppe i himmelen og ser ned på oss med strengt blikk og hevet pekefinger? Mange tror det, og gir opp å vokse i sitt kristenliv. Men det er ikke på noen måte meningen med uttalelsen over. Når vi skal forsøke å forstå hva Bibelen egentlig sier, kan vi ikke ta et skriftsted ut av sammenhengen og se bare på det. Vi må se på hele situasjonen. Og i vers 7 står det: "Den ugudelige må forlate sin vei og den urettferdige sine tanker og omvende seg til Herren, så skal han forbarme seg over ham, og til vår Gud, for han vil gjerne forlate alt." (Min utheving). Gud snakker om de ugudelige her, dvs. de som ikke tror på Ham. Og de ugudeliges tanker og veier er ikke Guds tanker og veier. Om oss som er Hans barn, sier Han derimot: "Det som intet øye har sett og intet øre hørt, og det som ikke oppkom i noe menneskes hjerte, det har Gud beredt for dem som elsker ham" (1.Kor.2,9). For oss som elsker Gud, har Han beredt sine hemmeligheter. Han har "... åpenbaret det ved sin Ånd. For Ånden utforsker alle ting, også dybdene i Gud." Vi har fått "... den Ånd som er fra Gud, for at vi skal kjenne det som Gud i sin nåde har gitt oss" (1.Kor.2,10-12).
Ser du det? Ser du vår kjærlige Far stå med armene utrakt mot oss og sier: "Jeg har gjort alt klart for DEG. Du kan ta til deg av alle skjulte skatter i Mitt  Ord. For deg som elsker Meg, er de ikke skjulte, men Den Hellige Ånd åpenbarer dem for deg. Ta for deg, et og drikk, fyll din lengsel med Mitt Ord."
Det blir som en som inviterer til fest, og sier: Kom, et av mitt brød og drikk av den vin jeg har blandet! (Ordsp.9,5) På samme måte lengter Gud etter at vi skal komme til Ham å ete og drikke av Hans fete retter og gode vin. Vi skal bli mettet av Guds velbehag, som det står i Ordspr. 14,9: "Dårer spottes av sitt eget skyldoffer, men blant de oppriktige råder Guds velbehag."

Du kan få stillet din lengsel, alt er gjort klart til at du og jeg skal bli mettet, men det er VI som må ete og drikke, det er VI som må ta til oss av Ordet og la Den Hellige Ånd få plass og rom i oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar