mandag 29. november 2010

Når mine urolige tanker ...

Har du lagt merke til hvor fort stemninger og følelser kan skifte? Det har jeg. I den øyeblikket kan jeg være glad og tilfreds, kjenne fred og glede og virkelig føle godt. Men så kan det skje noe ubetydelig, kanskje til og med bare en tanke, og "alt" endrer seg, og jeg synes "alt" er bare vanskelig og ugreit.
Heldigvis er jeg ikke alene om å kjenne det slik, og heldigvis er det ikke en varig tilstand. Forfatteren av Salme 94 i Bibelen kjente det også slik. Han sa: "Når mine urolige tanker blir mange i mitt hjerte ..." (v.19a). Urolige tanker. Tanker som gjør meg ille til mote; tanker som gir meg et nedtrykt sinn; tanker som gir meg lyst til å gi opp og gå under dyna og bare bli der. Jeg har hatt dem mange ganger, og det har sikkert du også. Men hva var salmistens oppskrift på å komme bort fra disse urolige tankene? Siste del av vers 19 sier: "... da oppliver din trøst min sjel!"
Fra dypeste dal til høyeste tinde i ett vers. Akkurat som vi kan oppleve å gå fra høyeste tinde til dypeste dal på et øyeblikk, kan vi gå fra dypeste dal til høyeste tinde på et øyeblikk. Men vi klarer ikke det ved egen hjelp. Vi trenger DIN hjelp. Din trøst er det som oppliver min sjel. Hvem er "din"? Salmen starter med en henvendelse til Gud, Herren. Guds trøst er det som tar meg fra "bunn til topp" for å si det slik. Hvordan får jeg tak i Guds trøst? Ved å lese i Guds bok, Bibelen.
Det står at Guds Ord er som et speil og "... alle vi som med utildekket ansikt ser Herrens herlighet som i et speil, blir forvandlet til det samme bilde fra herlighet til herlighet, som av Herrens Ånd" (2 Kor.3,18). Når vi ser oss i Guds speil, blir vi forvandlet til det vi ser i speilet, nemlig Guds herlighet! Hva da med mine urolige tanker? De må fly! Jeg ser at jeg kan ta mine tanker til fange under lydigheten mot Kristus, "For våre stridsvåpen er ikke kjødelige, men i Gud er de mektige til å rive ned festningsverk; med disse kan vi rive ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg imot kunnskapen om Gud, og ta hver tanke til fange under lydigheten mot Kristus, og være ferdige til å straffe all ulydighet når lydigheten deres er oppfylt (2 Kor 10,4-6). Det er Guds trøst til meg når jeg har urolige tanker. Det er Guds trøst til deg når du har urolige tanker.
Når mine urolige tanker blir mange i mitt hjerte, da oppliver din trøst min sjel.
I dag vil jeg la Guds trøst opplive min sjel!

1 kommentar:

  1. Oh. DET var nyydelig å bli møtt med disse ord på morgenen idag ! TAKK Anne!
    I sannhet: Ditt ord er en lykte for min fot og et lys på min veg!
    Lovprisning og TAKK til VÅR Herre og Mester!
    Ha en VELSIGNET DAG !
    Hilsen Milly

    SvarSlett