mandag 15. november 2010

Hvordan kan jeg elske min fiende?

Jeg har tenkt en del på kjærlighet i det siste, ganske lenge, forresten. Jeg ser at det er så mange områder i livet mitt hvor jeg trenger kjærlighet for å fungere som Bibelen sier jeg skal. "Elsk din neste" er én ting, "elsk dine fiender" er noe helt annet. Hvordan skal jeg kunne elske mine fiender?
For det første, hvem er mine fiender? En fiende er pr. definisjon en person som sterkt misliker eller ønsker å skade eller angripe noen. Høres ikke ut som en person som er verd min kjærlighet, akkurat. Men Jesus sa: "Men jeg sier til dere som hører: Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere" Luk.6,27).
Elske mine fineder? Gjøre godt mot dem som hater meg? Ja, det er Jesu befaling.
Hvordan gjør jeg det? Jeg kjenner bare at alt i meg stritter imot og ønsker å gi igjen med samme mynt når jeg står overfor en "fiende". 
For å elske min fiende, må jeg åpne meg for Guds kjærlighet. Det finnes ingen annen vei, det finnes ingen annen måte. Bare - bare - Guds kjærlighet i meg er istand til å elske min fiende.
1. Kor. 13 er kalt kjærlighetskapittelet. Det inneholder en liste med kjærlighetens egenskaper og kvaliteter. Det er kun ved å la Gud fylle meg med Sin kjærlighet, at jeg kan la disse egenskapene og kvalitetene bli en del av min personlighet.
Det første jeg trenger å bli klar over, er at kjærligheten er ingen følelse, men handling. Kjærlighet er ikke noe jeg føler, men noe jeg gjør. Det betyr ikke at vi aldri føler kjærlighet, men følelsen skal ikke være drivkraften og rettesnoren. Jeg kan elske selv om jeg ikke føler noen ting. Å elske med Guds kjærlighet er å gjøre det som er riktig og godt på tross av omstendighetene!
Her er en liste fra 1. Kor. 13,4-8 over de egenskaper og kvaliteter som kjærligheten viser seg gjennom.
Guds kjærlighet
  • er tålmodig
  • er velvillig
  • misunner ikke
  • skryter ikke
  • blåser seg ikke opp
  • gjør ikke noe usømmelig
  • søker ikke sitt eget
  • blir ikke bitter
  • gjemmer ikke på det onde
  • gleder seg ikke over urett
  • gleder seg ved sannhet
  • utholder alt
  • tror alt
  • håper alt
  • tåler alt
  • faller aldri bort
Jeg må beskjemmet innrømme at jeg kommer til kort på alle punkter! I meg selv er jeg ikke en kjærlighetsfull person! Men min store trøst er at Jesus lever i meg! Jeg behøver ikke se på min egen, naturlige tilkortkommenhet og bli nedtrykt og lei meg. Jeg kan se på Jesus, og la Guds kjærlighet fylle meg. Jeg kan gi kjærligheten rom!
Akkurat nå sitter naboen på andre siden av veggen og øver seg på sin elektriske gitar. Jeg hører det ganske godt, og naturlig sett irriterer det meg enormt. Akkurat nå er han min fiende! Men jeg har to valg: jeg kan enten la irritasjonen ta overhånd, forlate rommet, lukke døra og gå sint og oppkavet inn i stua. (Tør ikke tenke på alle de negative kjemiske reaksjonene som foregår i kroppen min hvis jeg gjør det. Kanskje livet mitt blir forkortet med 2,5 time pga det?), eller jeg kan puste dypt, åpne meg for Guds kjærlighet og tenke på at naboen sitter bare i sin egen leilighet og driver på med hobbyen sin, han koser seg sikkert. Jeg velger det siste, jeg ber Gud tilgi meg at jeg tillot negative tanker og følelser å ta overhånd for en liten stund, og ber om at Han må fylle meg med kjærlighet og godhet for naboen min.
Jeg kjenner allerede at taket i magen blir mindre, og jeg slapper mer av. Det virker!
Naturligvis visste Jesus at Guds kjærlighet virker, Han sa jo: "Men elsk deres fiender, gjør godt og lån ut, uten å vente at dere skal få noe tilbake. Og deres lønn skal bli stor, og dere skal være Den Høyestes barn. For Han er god mot de utakknemlige og onde (Luk.6,35).
Hvordan kan jeg elske min fiende? Ved å møte ham med Guds kjærlighet. Ved å la Guds kjærlighet, som er utøst i mitt hjerte ved Den Hellige Ånd (se Rom.5,5) få plass. Gi kjærligheten rom! På samme måte som lyset fortrenger mørke, vil kjærligheten fortrenge hatet.
Det er en helt ny, uutforsket verden der ute som bare venter på at vi skal innta den. Den heter Guds kjærlighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar