onsdag 24. november 2010

Utvid mine grenser!

Jabes' neste bønn er "utvid mine grenser". Det står litt forskjellig i de forskjellige oversettelsene. Jeg har sett følgende forskjellige uttrykk:
  • utvid mine landområder
  • utvid mitt territorium
  • utvid min kyst
  • utvid grensene for mitt land
  • utvid min grense
 Uansett hva det står, så er meningen klar: Jabes ba om at han måtte bli større, større i eiendom, mer land.
"Men er ikke det selvisk, da?" er det kanskje noen som spør. "Er det greit å be Gud om mer materiell velstand?"
Spørsmålet er vel heller hva som er riktig å be om for at Guds rike skal komme og utbre seg på jorda. Og en annen viktig ting å ta i betraktning er hvordan Jabes ba. Hvis han ba for å tilfredsstille sin syndige natur, er det feil. Hvis det er motivet, blir alt feil. Motivet må hele tiden være å tilfredsstille Gud og Hans plan og vilje for våre liv og å være til velsignelse for våre medmennesker.
Jabes hadde tydeligvis den rette innstillingen, for "Gud lot det komme som han hadde bedt om".
Har du et ønske om å få oppfylt et fysisk behov i dag, noe du kjenner du brenner for og som du vet er Guds vilje for deg? Ikke vær beskjeden, men vær djerv og kom fram for Gud med begjæringen din. Filipenserne 4,6 sier: "Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres bønneemner komme fram for Gud i påkallelse og bønn med takk.

Jeg tror Gud setter pris på at vi kommer fram for Ham med våre begjæringer og ønsker. Han er jo vår Far! Jeg setter pris på at mine barn kommer til meg med sine ønsker, selv om jeg ikke alltid kan oppfylle dem. Men Gud er uendelig, uendelig i alt. Han har ressursene og midlene som skal til for å oppfylle våre bønner som vi ber i ydmykhet og kjærlighet til Ham.
Har du et ønske om å utvide dine grenser? Be Gud oppfylle det ønsket! Og gjør Jabes' bønn til din bønn!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar