torsdag 25. november 2010

La din hånd være med meg!

Guds hånd! Har du noen gang tenkt over uttrykket Guds hånd? Jeg tror ikke det er det vi først og fremst forbinder med Gud. Men Guds hånd er nevnt mange steder i Bibelen. Vi skal se på noen av dem.

  • "Da mennene i Asjdod så hvordan det gikk, sa de: "Israels Guds ark skal ikke bli hos oss, for Hans hånd er hard over oss og over vår gud Dagon" (1 Sam.5,7, min utheving).
  • "Så sendte de bud og samlet alle lederne for filisterne og sa: 'Send bort arken til Israels Gud, og la den bli ført tilbake til sitt eget sted, så den ikke dreper meg og mitt folk.' For det var kommet en dødelig forvirring over hele byen. Guds hånd lå meget tungt over den" (1 Sam.5,11, min utheving).
  • "Guds hånd hvilte også over Juda for å gi dem ett hjerte til å lyde befalingen fra kongen og lederne, den som var etter Herrens ord" (2 Krøn.30,12, min utheving)
  • "På den første dagen i den første måneden gjorde han alt i stand for å begynne reisen fra Babylon, og på den første dagen i den femte måneden kom han til Jerusalem, for Guds gode hånd hvilte over ham" (Esra 7,9, min utheving)
  • "Fordi vår Guds gode hånd hvilte over oss, kom de med en mann som var forstandig. Han var en av sønnene til Makli ..." (Esra 8,18, min utheving)
  • "La dere derfor ydmyke under Guds mektige hånd, for at Han kan opphøye dere når tiden er inne" (1 Pet.5,6, min utheving).
  • "... idet Du rekker ut Din hånd til å helbrede, og tegn og under skjer ved Din Hellige Tjener Jesu navn" (Apg.4,30, min utheving).
Vi ser her at Guds hånd er beskrevet på forskjellige måter: "Guds hånd er hard over oss", "Guds hånd lå meget tungt over dem", "Guds hånd hvilte over dem", "Guds gode hånd", "Guds mektige hånd", "Guds hånd til å helbrede". Noen steder er Guds hånd over folk til straff og irettesettelse, andre steder er Guds hånd til velsignelse. Hvordan kan det ha seg? Er Gud delt? Nei, absolutt ikke. Gud er ikke delt, og alt Han gjør er rettferdig. Men hvordan Guds hånd er over de forskjellige menneskene i skriftstedene over, er avhengig av hvordan menneskene forholdt seg til Guds Ord og bud. De som fulgte Hans Ord, opplevde Hans hånd til velsignelse, utfrielse, tegn og under; de som sto imot Hans Ord, opplevde Hans hånd til fordømmelse.
Jabes var en rettferdig mann, han fryktet ikke Guds hånd. Tvert imot, han skjønte hva det å ha Guds hånd over og med seg betød, og han ba: "La din hånd være med meg!" Og Gud lot det skje som han ba om.
Det samme gjør Han for deg og meg når vi holder oss nær til Ham.
La din hånd være med meg i dag, Herre!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar