mandag 22. november 2010

Jabes' bønn

For en del år siden kom det ut en liten bok som het "Jabes' bønn". Den ble veldig populær og "alle" snakket om Jabes og bønnen hans. Så ble det stille rundt Jabes, og nå hører vi sjelden navnet hans i kristne sammenhenger.
Men de to versene i Bibelen som handler om Jabes er to svært viktige vers, og de gir oss innsikt i hva slags bønner Gud svarer.
Vi leser om Jabes i 1. Krøn.4,9-10:
Jabes var æret mer enn sine brødre, og hans mor kalte ham Jabes og sa: "Fordi jeg fødte ham i smerte." Jabes påkalte Israels Gud og sa: "Å, om Du bare ville velsigne meg og utvide grensene mine! Må Din hånd være med meg, og må Du holde meg borte fra ondt, så jeg ikke blir årsak til smerte!" Så gav Gud ham det han bad om.

Vi leser ikke om Jabes verken før eller senere, og det ser nesten ut som om han kommer ut av intet. Jeg tror Gud ville at hans historie skulle inspirere oss til å be den samme bønnen. Vers 9 i engelske oversettelser bruker uttrykket "was more honorable" der vi på norsk har "var æret". "Honorable" betyr hederlig, ærlig og rettskaffen. Så meningen er ikke at andre satte ham høyere (nødvendigvis), men at han var av en annen og mer gudfryktig karakter enn sine samtidige.
Han ba en bønn med fem "ingredienser". De fem tingene han ba om, er:
  • Velsign meg
  • Utvid mine grenser (utvid mitt territorium)
  • La Din hånd være med meg
  • Hold meg borte fra ondt
  • La meg ikke være årsak til smerte
I de neste innleggene skal vi se på hvert enkelt punkt og hvordan de har betydning for deg og meg i dag.

1 kommentar: