lørdag 6. november 2010

Å seire over verden

Føler du av og til at du har lyst til å gi opp - bare gi deg over til omstendigheter og tilfeldigheter og flyte med strømmen?
Jeg har følt det sånn mange ganger. Men vi som er frelst har en kilde til liv inni oss som har seiret over verden med dens omstendigheter, feil og nederlag.
Johannes sier i 1. Johannes brev 5,4: "For alt det som er født av Gud, seirer over verden. Og dette er den seier som har seiret over verden: vår tro." (Min utheving).
Er du født av Gud? Hvis du har tatt imot Jesus som din personlige Frelser, er du født av Gud, og da sier skriftstedet over at du seirer over verden.
Hva er "verden"? Det går an å lage en lang, teologisk utgreiing utav det spørsmålet, men Jesus sa det så greit i Joh.18,36:
"Mitt rike er ikke av denne verden. Hadde Mitt rike vært av denne verden, ville Mine tjenere ha kjempet, slik at Jeg ikke skulle bli overgitt til jødene. Men nå er ikke Mitt rike herfra."

Det vi ser rundt oss, kaller vi "verden". Men det er også en annen "verden", den usynlige, eller åndelige. Satan og hans etterfølgere tilhører denne verden. Han kalles denne verdens gud. "For denne verdens gud har forblindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde" (2. Kor.4,4).
Jesus sa at Hans rike ikke var av denne verden, dvs. Han var ikke konge over jorda og det vi ser rundt oss. Han var konge over det usynlige riket. Og det usynlige riket - det åndelige Kristusriket - er alltid det seirende riket. Jesus seiret over "verden" da Han døde på korset. Og dersom vi tror på Hans død og det Han tilveiebrakte gjennom sin død og oppstandelse, har vi også del i seieren over verden.
Det betyr at vi ikke behøver å la ting skje med oss, eller la oss "... drives og kastes av vinden som Jakob sier i Jak.1,6. Vi kan være herrer over situasjonen. "Se, jeg har gitt dere makt til å trå på slanger og skorpioner og over alt fiendens velde, og ingen ting skal skade dere" sa Jesus i Lukas10,19. Makt og autoritet, det er det Jesus hadde da Han gikk på jorda, og det er det Han ga oss i Sitt Navn da Han fór opp til Faderen.
Men det kommer ikke av seg selv. (Ja, jeg vet jeg gjentar dette ofte, men det er SÅ viktig å forstå at vi må gjøre noe selv for å gå inn i det Jesus har lagt ferdig for oss.)

"Og dette er den seier som har seiret over verden: vår tro" leste vi i innledningsskriftstedet. Vår tro, din og min tro. Dersom vi bruker vår tro til å aktivere det Gud har sagt, vil vi se resultater og vi vil seire over verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar