tirsdag 30. november 2010

Lykke og salighet

Lykke og salighet - hvem vil ikke ha det? Er det noe mennesker strever for å oppnå, er det lykke. Det å være lykkelig er målet for mange. Og for å nå lykkestadiet, går vi langt. For hver ny kjæreste, hvert nytt klesplagg, hver ny bil eller mobiltelefon, tror vi at vi blir lykkelige. Men i beste fall er det kun en kortvarig følelse av velbehag, i verste fall et stort bedrag. Mennesker, ting eller omstendigheter kan ikke gi meg lykke, intet av dette kan gjøre deg lykkelig. Det betyr ikke at alt dette ikke er viktig og delvis nødvendig for at jeg skal leve et godt liv, men det gjør meg ikke lykkelig.
Hva med salighet? Hva betyr egentlig salighet eller å være salig?
Ordboka sier at å være salig er å være velsignet eller frelst. (For mer om velsignelser, se innlegg som begynner 16.8.2010).
Lykke og salighet er altså to "tilstander" som er ettertraktet, men som mange mennesker ikke oppnår. Når ikke mennesker, ting og omstendigheter kan gi oss lykke og salighet, hva kan?
Salomos Ordspråk har svaret på mange spørsmål. Salomo var den viseste mannen som har levd, han mottok sin visdom fra Gud og når han uttaler noe, er det ikke bare vanlig, menneskelig visdom han taler, men  Guds visdom. I Ordspr. 16,20 står det: "Den som akter på ordet, skal finne lykke. Og den som setter sin lit til Herren, er salig." (Mine uthevinger).
Hvordan finner jeg lykke, eller hvordan blir jeg lykkelig? Ved å akte på ordet.
Hvordan blir jeg salig? Ved å sette min lit til Herren. Her kommer det igjen - Ordet, Ordet, Ordet. Guds Ord er løsningen på alle mine problemer og vanskeligheter. Og når jeg tar til meg av Guds Ord og stoler på at det Han har sagt, det er sant (som er å sette sin lit til Herren), da finner jeg lykke og da blir jeg salig.
Vær så god! Bordet er dekket! Det er bare å forsyne seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar