onsdag 10. november 2010

Hold kjeft!

En uærbødig tittel? Ja, men en høyst nødvendig en.
Bibelen har mye å si om ord og bruken av ord. Se bare på disse skriftstedene:
"Det er mange ord som bare øker tomheten - hva gagn har mennesket av det?" (Fork.6,11), "Hvor det er mange ord, mangler det ikke på synd. Men den som holder sine lepper i tømme, er klok" (Ordsp.10,19) og "Men det sier jeg dere: Hvert unyttig ord som menneskene sier, skal de gjøre regnskap for på dommens dag" (Matt.12,36).
"Mange ord" er forbundet med "tomhet", "synd" og "gjøre regnskap for".
Men spørsmålet mitt er hvorfor er det så viktig å ikke tale mange ord?
Til andakt i dag leste jeg om Josva og Israelsfolket som skulle innta byen Jeriko. Gud hadde sagt til Josva: "Se, jeg har gitt Jeriko med kongen og de tapre krigere i din hånd..." (Josva 6,2). Gud ga Josva et løfte om at de skulle innta byen. Det var imidlertid ikke bare å sende krigere inn og innta byen på vanlig, militært vis. Nei, de skulle gå rundt byen en gang pr. dag i seks dager, og den sjuende dagen skulle de gå rundt sju ganger. Her er Herrens oppskrift for hvordan de skulle gå: "Da Josva hadde sagt dette til folket, gikk de sju prestene fram, de som bar de sju larmbasunene for Herrens åsyn. De blåste i basunene, og Herrens paktsark fulgte etter dem. De væpnete mennene gikk foran prestene som blåste i basunene, og de som avsluttet toget, gikk etter arken, mens det ustanselig ble blåst i basunene". (vv.8-9)
Ser du det for deg? Først kommer væpnete menn, de "egentlige" krigerne. Så kommer sju prester som blåser i basuner, deretter følger arken og deretter resten av folket. Og hele tiden mens de gikk, blåste prestene i basunene.
Men det som har relevans til vår overskrift i dag, er det som står i vers 10: "Josva bød folket og sa: Dere skal ikke rope og ikke la deres røst høre. Det skal ikke gå et ord ut av deres munn før jeg sier til dere: Rop nå! Da skal dere rope." (Min utheving).
Ord skaper bilder. Hvis jeg sier: "Nå blir jeg sikkert forkjøla", skaper jeg et bilde av meg selv som forkjøla, og hele kroppen innstiller seg på forkjølelse. Hvis jeg derimot sier: "Selv om alle andre blir forkjøla, skal det ikke nå meg", så går hele kroppen til angrep på basiller og andre uhumskheter. Det er ikke bare en Bibelsk sannhet, men forskere har funnet ut at det vi sier skaper en arena for det som skjer med oss. Negativ tale skaper negative situasjoner og et negativt liv, mens positive, Bibelbaserte ord skaper gode resultater.
Tilbake til Josva. Da han hadde gitt folket beskjed om hvordan de skulle gå rundt byen, avsluttet han med at de ikke skulle rope og ikke la sin røst høre. Dvs. de skulle være stille, eller holde kjeft. Hvorfor var det så viktig at ingen skulle si noe? Jeg tror det var fordi ingen skulle komme med negative tvilstanker om det de gjorde.
Det de var med på, var så spesielt og så nytt for dem, at det sikkert var mange spørsmål hos folket. Hvis en hadde sagt: "Skal tro hva all denne gåingen er godt for? Hadde det ikke vært bedre om ..." Osv, osv., så hadde tvilen spredd seg som ild i tørt gress. Hvis de derimot ikke fikk si ett eneste ord, ville ingen tvilstanker komme fram, og de ville kunne fokusere på det Josva hadde sagt, nemlig at Jeriko skulle inntas.
Og det var det som skjedde. Den syvende dagen gikk de rundt byen sju ganger. Og den sjuende gangen skulle alle sammen rope høyt i kor. "Så ropte folket, og de blåste i basunene. Og det skjedde da folket hørte basunklangen, og de satte i et høyt rop, da falt muren helt sammen, og folket steg rett inn i byen og inntok den" (v.20).
Folket fulgte Guds oppskrift, og Gud utførte underet. Har Gud forandret seg? Nei, Han er den samme i går, i dag, ja, til evig tid (Hebr.13,8).
Betyr det at vi aldri skal si noe? Nei, naturligvis ikke. Men vi skal ikke tale unyttige og vantro ord. Vi skal ikke la råttent snakk gå ut fra vår munn, men god tale som er nødvendig til oppbyggelse og som blir til velsignelse for dem som hører på. (Se Ef.4,29)
Er det lett? Nei, men det er mulig med Den Hellige Ånds hjelp. Be Han hjelpe deg å sette vakt for min munn, og vokte mine leppers dør! (Se Salme 141,3). Den Hellige Ånd ble gitt oss for å hjelpe oss, så involver Ham i ditt liv idag, be Ham vise deg hvordan din tale kan være til oppbyggelse og velsignelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar