søndag 7. november 2010

En som seiret over verden

I forrige innlegg så vi på hva det innebærer å seire over verden. I dag skal vi se på en som virkelig seiret over verden.
Isak, Abrahams sønn, var blitt voksen, og bodde med familien sin i Gerar (Se 1.Mos.26).
Og mens han var der, står det at  "Det ble igjen uår med hungersnød i landet, slik som det før hadde vært på Abrahams tid" (1.Mos.26,1).
Isak ville flytte til Egypt for å unngå hungersnøden, men "Herren åpenbarte seg for ham og sa: Dra ikke ned til Egypt, men bli boende i det land jeg sier deg. Opphold deg som fremmed her i landet. Jeg vil være med deg og velsigne deg! For til deg og din ætt vil jeg gi alle disse land, og jeg skal holde den ed jeg har lovt Abraham, din far (1 Mos.26,2-3).

Isak så den naturlige situasjonen rundt seg. Hungersnød. Jeg har aldri sett hungersnød på nært hold, heldigvis, bare sett bilder på TV eller i aviser, bilder av brunsvidde, sprukne landskap og barn med store, oppblåste mager og store, fortvilte øyne. Men Isak så alt dette rundt seg. Men han hadde hørt fra Gud, han hadde hørt Gud si: "Jeg vil være med deg og velsigne deg!" Isak hadde et valg. Han kunne ha trosset Guds Ord og tatt med seg familien sin til Egypt; eller han kunne bli igjen i Gerar og tro på det Gud hadde sagt. Heldigvis valgte han det siste. "Så ble Isak boende i Gerar" står det i 1 Mos.26,6.
Hva gjør en mann i et land hvor det er hungersnød? Det så ikke lyst ut. Han hadde et Ord fra Gud, men hva skulle han gjøre rent praktisk? Sitte og vente på at ravnene skulle bringe mat? Gå rundt med tiggerstaven? Sende familien ut for om mulig å se om de kunne skrape sammen litt å spise?
Her ser jeg en klar parallell til din og min situasjon når vi står foran en tilsynelatende umulig situasjon. Vi har fått et Ord fra Gud, men hva gjør vi med det?
Legen har kanskje sagt at du har 3 mndr. igjen å leve, men Guds Ord sier at ved Hans (Jesu) sår har du legedom (Se 1. Peter 2,24). Du er kanskje oppsagt på jobben, men Guds Ord sier at Min Gud skal etter sin rikdom fylle all deres trang i herlighet i Kristus Jesus (Fil.4,19). Ektefellen din har kanskje forlatt deg, men Guds Ord sier at Herren, han som drar foran deg, han skal være med deg - han skal ikke slippe deg og ikke forlate deg. Du skal ikke frykte og ikke være motløs. (5 Mos.31,8)

I disse situasjonene har du og jeg et valg. Vi kan velge å la situasjonen (verden) ta overhånd, eller vi kan velge å seire over verden. Isak valgte det siste. Det står om ham at "Isak sådde korn der i landet, og høstet hundre foll det året, for Herren velsignet ham (1 Mos.26,12). Midt i hungersnøden, brunsvidde åkrer og sultne mennesker, sådde han korn. Så det umulig ut? Sikkert. Var han garantert en avling? I det menneskelige, nei; men han så ikke på det menneskelige (verden), han så på det som seirer over verden, hans tro. Troen hans drev ham til å så midt i hungersnøden. Og under over alle under - han høstet hundre foll det året! Hundre foll! Det er hundre ganger mer korn enn han sådde. Hvis han sådde 100 kg frø, fikk han 10 000 kg korn igjen - det er 10 tonn korn! Midt i hungersnøden! Isak seiret over verden, og det samme kan du og jeg gjøre. Hvordan? Ved å bli født av Gud (frelst) og bruke vår tro!
"For alt det som er født av Gud, seirer over verden. Og dette er den seier som har seiret over verden: vår tro. Hvem er den som seirer over verden, uten den som tror at Jesus er Guds Sønn? (1 Joh.5,4-5, mine uthevinger).
Ser "verden" vanskelig ut? Ser du ingen utvei? Tenk på Isak og gjør som han. Han levde i Den Gamle Pakt, han hadde ikke opplevd den nye fødsel, som du og jeg har, allikevel stolte han fullt og helt på at det Gud sa, det ville skje. Og han fikk oppleve at Gud holdt Sitt Ord. Det samme gjør Han i dag når du og jeg stoler på Ham.
Ikke la deg overvinne av verden, men seire over verden ved hjelp av din tro!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar