torsdag 2. desember 2010

Lavt Ordnivå, lavt trosnivå

Er du en av mange kristne som sliter med troen? Synes du det er vanskelig å tro Gud for Hans løfter? Skulle du ønske du hadde tro som kunne "flytte fjell"?
Ikke fortvil, du kan få en slik tro. Jesus er troens opphavsmann og fullender står det i Hebreerne 12,2: "Så la oss derfor ... legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og løpe med tålmodighet i den kamp vi har foran oss, med blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender" (vv. 1-2).
Tro er ikke ditt og mitt påfunn, det var ikke du og jeg som oppfant troen og som ville at vi skulle tro. Troen er helt og fullt Guds påfunn, og det Han har satt igang, vil Han også fullføre. Det svake punktet i denne og alle andre sammenhenger som har med Gud å gjøre, er ikke Gud, men deg og meg. Jeg har det avgjørende ordet når det gjelder hvor stor eller liten min tro skal være.
Se hva Jesus sa til disiplene i Markus 11,22-24: "Da mintes Peter hva Jesus hadde sagt, og sa til ham: Rabbi! Se, fikentreet som du forbannet, er visnet! Jesus svarte og sa til dem: Ha tro til Gud! Sannelig sier jeg dere at den som sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet! - og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje. Derfor sier jeg dere: Alt dere ber om i bønnen, tro bare at dere får det, så skal det bli gitt dere" (Mark 11,21-24, min utheving).
Jesus sa: Ha tro til Gud! Hvis vi tror og ikke tviler, skal vi få det vi ber om.
"Men tvilen kommer så lett," sier du kanskje. Ja, tvilen kommer, men det hjelper å se på den som en fiende (og det er den; tvilen kommer fra Satan, og han er vår fiende). Og som Jesus overvant fienden med Guds Ord da Han ble fristet i ørkenen, kan vi vinne over tvilen med Guds Ord når vi blir prøvet på vår tro.
Hvordan kommer troen? "Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord" (Rom10,17). Troen kommer av Guds Ord. Og da ser jeg en likning: lavt Ordnivå = lavt trosnivå = ubesvarte bønner. Høyt Ordnivå = høyt trosnivå = besvarte bønner. Hvor mye Ord vi tar inn (ved å lese eller høre Guds Ord), avgjør hvor stor troen min er. Det er jeg som bestemmer mitt trosnivå.
"Men det tar tid," sier du kanskje. Ja, det tar tid, men du har 24 timer i døgnet som alle andre, og spørsmålet er hvordan du bruker de 24 timene. Hvis det å få stor tro betyr noe for oss og er viktig for oss, vil vi bruke noe av tiden vi har til å studere Guds Ord. Troen kommer ikke av seg selv. Troen kommer av å høre Guds Ord. Det er en god vane å begynne dagen med å lese Guds Ord. Men hvis det er vanskelig å få til, sett av en bestemt tid utover dagen eller kvelden som er avsatt til å lese Bibelen. Etter hvert som du leser og studerer Guds Ord, vil du oppleve at ditt trosnivå stiger i takt med ditt Ordnivå.
La ikke tiden gå fra deg og bare ønske at du har stor tro, bruk tiden til å stor tro - ved å lese Guds Ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar