onsdag 8. desember 2010

Har ord noen betydning?

Ord, ord, ord. Vi omgir oss med ord, og vi hører ord hele tiden. Men hvor viktige er ordene vi sier? Har det noen betydning hva vi slipper ut av munnen vår?
Bibelen har mye å si om mange ting, og den har også mye å si om ord. Se bare på disse skriftstedene:
  1. "Død og liv er i tungens vold, og hver den som gjerne bruker den, skal ete dens frukt",
  2. "Den som varer sin munn og sin tunge, frir sitt liv fra trengsler", og
  3. "For som han tenker i sin sjel, så er han (Ordspr. 18,32; 21,23 og 23,7).
La oss se litt nøyere på dem.
  1. Med tungen bestemmer vi liv eller død. Det er nesten utrolig at ordene våre kan ha så stor makt. Vi setter kursen for vårt liv ved ordene vi sier. Gode og oppbyggelige ord gir liv, mens negative ord fører til død. Det står også at tungen gir frukt. Og Jesus snakket mye om frukt, bl.a. at et godt tre gir god frukt, og et dårlig tre gir dårlig frukt. "For det er ikke noget godt tre som bærer dårlig frukt, og heller ikke noget dårlig tre som bærer god frukt" (Luk.6,43). For at ordene våre skal være god frukt, må treet, dvs. du og jeg være som et godt tre. Og gode trær blir gode ved å stå i god jord, få god næring og lys og varme. Jesus er vår gode jord, gode næring, vårt lys og vår varme. Kun ved å holde oss nær til Ham og fylle oss med Hans Ord, blir vi lik et godt tre, og vi bærer god frukt.
  2. Trengsler. Vi har alle opplevd dem. Noen ganger føler jeg at jeg er trengt opp i et hjørne, og at trengsler og vanskeligheter vil ta overhånd. Men da er det godt å vite at det er en vei ut av trengslene. Den veien heter tale Guds Ord. Når jeg kjenner at det blir så mye trengsler at jeg nesten ikke får puste, bruker jeg viljen min og taler Guds Ord. Jeg snakker ut skriftsteder som går imot den eller de situasjonene som er vanskelige, og jeg kjenner at Ordet ut av min munn fyller meg med kraft og tro. Freden kommer, gleden kommer, og det er seier.
  3. Tankene våre. Tankene kan virkelig være som torturredskap. De kan kverne rundt i hodet dag og natt og holde oss våkne om natta og bekymret om dagen. Hva kan jeg gjøre med det? Er det noen vei ut? Ja, (naturligvis, holdt jeg på å si), det er en vei ut, og veien heter Guds Ord. Bibelen sier at vi kan ta tankene til fange under lydigheten mot Kristus. (Se 2. Kor. 10,3-5). Og i Fil. 4,8 står det hva vi skal tenke på: alt som er sant, alt som er ære verd, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verd å elske, alt som folk taler vel om, alt som duger og er ros verd! Det skal vi tenke på, det skal vi fylle oss med, da vil livet vårt følge etter, og vi vil få Guds fred.
Så til spørsmålet i overskriften: Har ord noen betydning? Ja, som vi har sett, ordene våre har betydning for liv og død, for å komme ut av trengsler og for tankene våre.
I neste innlegg skal vi se på hva Jesus konkret sa om å bruke ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar