søndag 19. desember 2010

Hele Skriften er nyttig

Hvis du er som meg, har du en egen evne til å plukke ut de skriftstedene i Bibelen som du liker. Hvis jeg er syk, leter jeg etter skriftsteder som sier noe om at Gud helbreder sykdom. Hvis jeg er nedfor, finner jeg skriftsteder som sier noe om at Gud gir meg glede i hjertet, osv, osv. Og det er ikke noe galt i det, hvis vi også gir rom for resten av Ordet.
Vi kan lett komme til å velge ut de skriftstedene som "passer oss", og overse de som ikke "passer". Og da kan vi lett miste noe av det Gud vil si oss gjennom Sitt Ord.
I 2. Timoteus 3,16 står det noen kloke ord som vi bør ta vare på:
"Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet." (Min utheving).
Hele Skriften står det. Det betyr hele Bibelen. Hva er den nyttig til? Å gi meg ord til helse og trøst? Ja, absolutt, men den gir også ord til lærdom, overbevisning, rettledning og opptuktelse. Au da! Opptuktelse? Det høres ikke så hyggelig ut! Nei, ikke hyggelig, kanskje, men nødvendig. Er det noe vi trenger for å komme videre i vårt kristenliv, er det opptuktelse, dvs. oppdragelse eller irettesettelse, om du vil.
I vår selvopptatte tid er det mange som tror at de kan leve som de vil, bare de har Jesus med "på slepet". Og, ja - Guds nåde er stor, og Hans kjærlighet rekker langt, men er spørsmålet hvor langt unna Jesus jeg kan leve for å fremdeles kalle meg en kristen, eller er spørsmålet hvor nær Jesus jeg kan komme og hvor mye Han kan fylle meg med Seg Selv og hvor mye av mitt eget jeg er villig til å gi slipp på?
Jeg tror det siste er et mye mer velsignet, rikt og givende liv enn å leve for seg selv i ytterkanten av Guds vilje. Og Guds Ord er middelet (sammen med Den Hellige Ånd) som gjør Ordet levende for meg, og overbeviser meg om synd, rettferdighet og dom.
Slipp Ordet til denne julehøytiden. Bruk ekstra tid på å la Ordet synke ned i deg og gjøre sin virkning. Les det, hør det og kjenn at Ordet er nyttig til lærdom, overbevisning, rettledning og opptukelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar