søndag 4. oktober 2009

Vis meg dine tanker og jeg kan si deg hvem du er

"For som han tenker i sin sjel, slik er han." (Ordspråkene 23,7).

Hva tenker du på? Det hender jeg stiller min mann det spørsmålet. Som regel svarer han: "Ingen ting". Men kan vi tenke på ingen ting? Ifølge min bedre halvdel, går det an, men for meg virker det vanskelig. Jeg har alltid tanker i hodet. Og jeg tror de fleste tenker på noe det meste av tiden.

Men hva tenker jeg på, og hva tenker du på? Ifølge skriftstedet over sier tankene våre mye om hvem vi er. Og jeg tror også at de sier mye om hvem vi ønsker å være og hvem vi kommer til å bli.

Job ble utsatt for mye vondt. Og midt i prøvelsene sa han at det han fryktet hadde kommet over ham. Det virker som om han hadde tenkt på alt det onde som kunne hende, og det hendte.

En mer nærliggende situasjon kan være at jeg tenker negativt. Jeg ser på situasjonen i verden eller min egen situasjon, og lar negative tanker fylle meg om fremtiden. Hva blir resultatet? Jeg blir negativ, redd og engstelig. "Som jeg tenker i mitt sitt, sånn er jeg".

Liker du ikke den du er? Synes du at du mangler glede, fred og lyst til å leve? Kanskje du skal forandre måten du tenker. Kanskje du skal fylle deg med gode og positive tanker istedenfor negative? Kanskje det å lese noen vers i bibelen hver dag kan være en god begynnelse på å begynne å tenke positivt?

Det er verdt et forsøk. Og Guds ord vender ikke tomt tilbake, men det utretter det det er sendt til, nemlig å gi deg framtid og håp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar