onsdag 28. oktober 2009

Kjent - kalt - rettferdiggjort - herliggjort! Halleluja!

"For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans Sønns bilde, forat han skulde være den førstefødte blant mange brødre; og dem som han forut bestemte, dem har han også kalt; og dem som han kalte, dem har han også rettferdiggjort; og dem som han rettferdiggjorde, dem har han også herliggjort." (Rom. 8,29-30)

Du har sikkert hørt mange ganger at Gud kjente deg før du var født. Det er likesom en sannhet som bare ligger der og som vi har hørt i hele vårt frelste liv. Men har du tenkt over resten av "reglen"? Ikke bare har Gud kjent oss, men han kalte oss, og så rettferdiggjorde han oss og så herliggjorde han oss.

At vi er kjent og kalt er noe de fleste har fått "under huden", og at vi er rettferdiggjort er også en sannhet som flere og flere kristne griper med troen. Men er jeg herliggjort? Det er å gå litt for langt, er det ikke? Det er vel ikke før jeg kommer til himmelen at jeg blir herliggjort?

Ifølge Rom. 8,30 er det ikke i himmelen det skjer, men her og nå - i dette livet. Det står at han HAR herliggjort oss. Så hvis jeg tror at jeg var kjent av Gud før verdens grunnvoll ble lagt og at Gud har kalt meg ifølge Efeserne 1,4: "likesom han utvalgte oss i ham før verdens grunnvoll ble lagt..." så kan jeg like gjerne tro at han har rettferdiggjort meg (Romerne 5,1) og at han har herliggjort meg. Alt er jo like "umulig" for den menneskelige tanke og det menneskelige kjød, men, takk og lov, i Jesus er det mulig. Og det er i Jesus det skjer, alt sammen.

Men hva betyr det at jeg er "herliggjort"? The Amplified Bible sier vers 30 slik: "...And those whom He justified, He also glorified (raising them to a heavenly dignity and condition or state of being)." Altså betyr det at jeg har fått "en himmelsk verdighet og stilling". Herlig? Ja, mer enn herlig, det er mer enn jeg kan fatte med min lille menneskehjerne. Det er noe jeg kun kan gripe med troen, men med troen griper jeg det og med troen takker jeg Gud for det.

Bønn: Kjære himmelske Far. Takk for at du kjente meg før noen andre kjente meg. Takk for at du valgte meg før noen andre gjorde det. Takk for at du bestemte at jeg skulle bli lik Jesus. Takk for at Jesus er min Storebror. Og takk for at du har gjort meg rettferdig i Jesus og at du har gitt meg himmelsk verdighet her og nå. Hjelp meg å leve som den kongedatter/-sønn jeg er. Amen

1 kommentar: