torsdag 8. oktober 2009

Salig er ...

Salig. Et ord vi ikke bruker så mye i vårt moderne språk. Bibelen bruker imidlertid ordet salig mye, både i det gamle og det nye testamentet. I Bergprekenen i Matteus 5, i det avsnittet vi kaller saligprisningene, sier Jesus mye om det å være salig. Salig er ...

Men hva betyr "salig"? Hva betyr det å være "salig"?

Det greske ordet for "salig" er makarizo. Det betyr lykkelig, velsignet. Salme 112 taler om å være salig. "Halleluja! Salig er den mann som frykter Herren, som har sin store glede i hans bud." (v 1). Det menneske (mann her er både mann og kvinne) som frykter Herren (ikke er redd for som i redsel og angst, men har ærefrykt for Gud og setter ham høyt), det mennesket er salig, det mennesket er lykkelig og velsignet.

Hva skjer med et slikt menneske? "Han skal ikke rokkes til evig tid." (v 6). Mange ord i bibelen er for store og omfattende til at vi kan forstå dem med vår lille menneskelige hjerne. For meg er dette et sånt ord. Jeg som er salig skal ikke rokkes til evig tid! For et løfte! For en trøst midt i en urolig, skiftende og vanskelig tid. Jeg trenger Guds Ånd for virkelig å fatte hva dette innebærer.

Men det er flere godbiter i salme 112: "Han skal ikke frykte for onde nyheter, hans hjerte er fast, det setter sin lit til Herren." (v 7).

Ser og hører du på nyhetene på TV og i radio? Som regel er nyheter ensbetydende med dårlige nyheter; naturkatastrofer, epidemier, ulykker, sykdom, finansiell uro osv. Men vi som er salige har et løfte fra Gud. Vi skal ikke frykte for onde nyheter. Hvordan kan vi la være å frykte for alle de onde nyhetene vi hører hver eneste dag? Svaret er i siste del av vers 7: Fordi vårt hjerte er fast. Hva betyr det at vårt hjerte er fast? Det betyr at vårt hjerte setter sin lit til Herren. Når bibelen taler om "hjerte", betyr ikke det muskelen som pumper blod rundt i kroppen vår. Hjertet i denne sammenhengen er menneskets indre, det egentlige jeg, min ånd. Og når det står at hjertet er fast, det setter sin lit til Herren, betyr det at det ikke er rom for kompromiss i mitt indre. Tankene mine kan forsøke å få meg til å tvile, men hjertet mitt (mitt indre, mitt egentlige jeg) er fast i sin beslutning om å stole på Herren mer enn å stole på omstendigheter og det som skjer rundt meg.

Vi må også ta med vers 8 i denne sammenhengen: "Hans (mitt) hjerte er trygt, han (jeg) frykter ikke, til sist skal han (jeg) se med lyst på sine (mine) fiender." Hvis du har tatt imot Jesus som din frelser, dvs. hvis du frykter Herren og har din store glede i hans bud, kan du lese vers 8 med ordene i parentes. Det gjelder DEG og det gjelder MEG.

Hvem er dine fiender som du til sist kan se med lyst på? Det kan være de tingene du frykter, det kan være alt som vil hindre deg i å holde deg nær til Gud, det kan i ytterste konsekvens være den onde. Han er vår egentlige fiende. Men når vi frykter Herren, har vår store glede i hans bud og har et fast hjerte, kan vi le av fienden og se fremtiden lyst i møte.

Bønn: Takk, kjære Gud, for at du har frelst meg ved Jesus Kristus, jeg er salig! Og takk for at jeg ikke behøver å frykte for noen ting. Jeg kan se fremtiden lyst i møte uavhengig av det som skjer rundt meg. Det takker jeg deg for. Amen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar