torsdag 8. oktober 2009

Hva velger du?

"Jeg tar i dag himmelen og jorden til vitne mot dere: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen. Velg da livet, så du kan få leve, du og din ætt!" (5. Mos. 30.19).

Hver dag når du våkner har du valget mellom livet og velsignelsen fra Gud eller døden og forbannelsen. "Det var da dramatisk!" sier du kanskje. Ja, det ER dramatisk, men det er et valg hver enkelt av oss må ta hver eneste dag: Hva velger jeg i dag? Å velge døden og forbannelsen vil si at vi dveler ved det negative, fokuserer på det andre har gjort galt mot oss, eller kanskje det vi har gjort galt selv. Vi vil ikke tilgi oss selv eller den eller de som har gjort oss vondt.

Ja, jeg sa "vil ikke tilgi". Er det umulig å tilgi, sier du? Nei, det bare føles vanskelig fordi vi har en fiende som gjør sitt ytterste for å hindre oss i å leve det livet Gud har kalt oss til. Og Gud har kalt oss til å tilgi. "Og forlat oss vår skyld, som vi òg forlater våre skyldnere." (Matteus 6,12). Er Gud en Far som ber sine barn gjøre noe han vet er umulig for dem å gjøre? Nei, han er en Far som ber sine barn gjøre det som ser umulig ut, men så gir han dem sin kraft til å gjøre det. Tilgivelse er ikke et spørsmål og følelser eller å kunne eller ikke kunne. Tilgivelse er et spørsmål om VILJE. Hvis jeg VIL tilgi, gir Gud meg kraft til å gjøre det.

Sånn er det med alle ting i Guds ord. Det han sier i ordet at vi kan, skal eller må, det gir han oss også kraft til å gjøre. Men det er VÅR VILJE som bestemmer om det skjer eller ikke.

Hvis du har problemer med å tilgi noen, er det veldig viktig at du skjønner hvor alvorlig det er å ikke tilgi. I liknelsen om tjeneren som ikke ville tilgi i Matteus 18, avslutter Jesus liknelsen med å si: "Og hans herre ble vred og overgav ham til dem som piner, inntil han betalte alt han skyldte. Slik skal også min himmelske Far gjøre mot dere, om ikke hver og en av hjertet tilgir sin bror." (vv 34-35).

Det å velge å ikke tilgi er å velge død og forbannelse. Det å velge å tilgi er å velge liv og velsignelse. Og oppfordringen i 5. Mos 30.19 gjelder like fullt i dag som den gjaldt da det ble skrevet: "Velg da livet, så du kan få leve, du og din ætt!"

2 kommentarer: