mandag 19. oktober 2009

Hvor skal jeg se?

Kanskje en underlig overskrift, men når du leser videre, skjønner du hva jeg mener.

Vi lever i en tid med veldig mange valgmuligheter. Det er lett å gå seg vill i jungelen av tilbud, både fysiske og åndelige. Men for oss som er kristne er det viktig å vite hva vi skal se på, hva jeg skal feste øynene på, både de fysiske og de åndelige øynene?

Når det gjelder "tilbud" til de fysiske øynene, er det nok å nevne TV og film. Hva ser jeg på på TV? Sluker jeg alt som tilbys, eller velger jeg ut det som er til oppbyggelse? "Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men ikke alt oppbygger" står det i 1. Korinterbrev 10.23. Og i Romerne 14,19: "La oss...jage etter det som tjener til fred og til...oppbyggelse". Å jage etter er et sterkt uttrykk. Det betyr ikke at jeg likegyldig lar ting skje, men at jeg aktivt tar valg som fører til at jeg blir oppbygget.

Hva med "tilbud" på det åndelige området? Det er uendelig mange valgmuligheter når det gjelder åndelig tilknytning. Men hvis vi ønsker å leve rett for Gud og i Guds nærhet og vilje, finnes det kun ETT valg, og det valget heter Jesus. Han er veien, sannheten og livet, og INGEN kommer til Faderen uten gjennom han. (Johannes 14,6, min utheving). Ingen annen vei til Gud fører fram. Kun troen på Jesus fører til Gud.

Så til spørsmålet i overskriften: Hvor skal jeg se? I Ordspråkene kapittel 4 versene 20-27 gir Salomo gode råd til sin sønn. Han sier bl.a.: "Min sønn! Akt på mine ord, bøy ditt øre til min tale! La dem ikke vike fra dine øyne, bevar dem dypt i ditt hjerte". (vv 20-21). Her sier Salomo at sønnen skal akte på ordene som blir sagt. Hvorfor er det så viktig å akte på det ordet, fremfor andre ord som blir sagt av andre mennesker? "For de er liv for HVER DEN som finner dem, og legedom for hele hans legeme." (v 22, min utheving). Hver den som finner dette ordet, for ham blir det legedom til hele kroppen. Er det noe i kroppen din som trenger legedom (eller helbredelse)? Da er det viktig å finne ordet, akte på det (gjøre som det sier), holde det for dine øyne og bevare det dypt i ditt hjerte.

Hvor skal jeg se? "La dine øyne se bent fram og la dine øyelokk vende rett fram for deg." (v 25). Jeg skal se rett fram, dvs. jeg skal se på Guds ord og det han har sagt. Da skal "alt jeg gjør lykkes for meg". (Salme 1,3).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar