tirsdag 13. oktober 2009

Forherd ikke deres hjerter!

En tid tilbake var jeg en tur i USA hvor jeg bl.a. var med på en kristen konferanse. Taleren, Keith Moore, talte over emnet: "Forherd ikke deres hjerter!" Til å begynne med tenkte jeg at det gjelder nok ikke meg, men etter hvert skjønte jeg at det gjelder ALLE, også meg. Og innholdet i talene (han holdt fem taler over samme tema!!!) vil ikke slippe meg. Kort oppsummert var innholdet slik:

Hebreerne 3,7-4.9. Det er litt langt å sitere her, men les det gjerne for deg selv. I disse versene nevner forfatteren ikke mindre enn fire ganger at vi ikke må forherde våre hjerter, (vv 3,8; 3,13; 3,15 og 4,7). Jeg vil forsøke å svare på to vesentlige spørsmål i denne sammenhengen:
  1. Hvordan forherder jeg mitt hjerte, og
  2. Hvorfor er det så viktig å ikke forherde sitt hjerte?

Det er mange eksempler i bibelen på mennesker som forherdet seg. Men eksemplet i Hebreerne er Israels folk i ørkenen. Gud hadde sagt at de skulle dra ut fra Egypt og innta det lovede land. Ifølge folk som forstår seg på det, var det en tur som de kunne gjort unna på11 - elleve - dager! Men fordi de forherdet sine hjerter, tok turen 40 - førti - år! Og ingen av de som dro ut fra Egypt fikk komme inn i det lovede land, bortsett fra Josva og Kaleb. Grunnen til at de ikke kom inn, var at de forherdet sine hjerter, mens Josva og Kaleb var de eneste som ikke forherdet seg.

Men hvordan forherdet de sine hjerter, og hvordan forherder jeg mitt hjerte?

Vi må lese noen få vers fra Hebreerne 3,15-19 for å svare på det spørsmålene:

"15 Når det blir sagt: I dag, om dere hører hans røst, da forherd ikke deres hjerter som ved forbitrelsen -

16 hvem var det da som hørte, men likevel forbitret ham? Var det ikke alle de som drog ut fra Egypt, ledet av Moses?

17 Og hvem var det han var harm på i førti år? Var det ikke på dem som hadde syndet, så deres kropper falt i ørkenen?

18 Og om hvem var det han sverget at de ikke skulle komme inn til hans hvile? Var det ikke om dem som ikke hadde villet tro?

19 Så ser vi da at det var på grunn av vantro de ikke kunne komme inn." (Mine uthevinger)

Her ser vi et folk som hørte Guds røst. Gud hadde klart sagt hva han ønsket de skulle gjøre (dra ut av Egypt og innta det lovede landet). Men de forherdet sine hjerter. De gjorde ikke det Gud sa. Istedenfor å innta landet, så de på alle omstendighetene og unndro seg fra å gjøre Guds vilje. Det står faktisk så sterkt som at de ville ikke tro. De tok et standpunkt om at Gud ikke var til å stole på. Og istedenfor å gjøre det Gud hadde sagt, gjorde de andre ting.

Grunnen til at de fikk et hardt hjerte, var at de syndet og ville ikke adlyde. Egentlig to sider av samme sak. Å vite hva Gud vil og å ikke gjøre det, er både synd og ulydighet.

Kanskje du sier at dette gjelder da ikke deg, dette gjelder da ikke meg. Vi er ikke i ørkenen på vei mot et land Gud har lovet oss. Vi bor jo i Norge, og vi gjør så godt vi kan!

Vent litt! Det er riktig at vi bor i Norge, men skal vi bo her for evig? Har ikke Gud sagt noe om at vi er på vei mot et annet land? Jo, det har han, og det landet er "himmelen", eller det evige. Det er det landet vi er på vei imot og som Gud har sagt at vi skal innta.

Og da er svaret på det andre spørsmålet veldig klart. Hvorfor er det så viktig å ikke forherde sitt hjerte? Fordi jeg ønsker å komme inn i det landet Gud har lovet meg etter dette livet. Jeg ønsker ikke å stå utenfor en dag og banke på og ingen åpner. Jeg ønsker ikke å forklare Jesus alt jeg har gjort i hans navn, og han svarer at han sannelig ikke kjenner meg! Jeg ønsker ikke å forherde meg ved å være vantro og ha et hardt hjerte, men jeg ønsker å ha et ydmykt hjerte som sier "ja" til Herren.

Er det viktig og alvorlig å ikke forherde seg? Ja, absolutt. Ikke bare viktig og alvorlig, men livsnødvendig. Og det som er så herlig er at når vi lengter etter å leve rett for Herren, og ber han om hjelp, hjelper han oss. Men vi må være villige og ha et åpent og ydmykt hjerte.

2 kommentarer:

  1. Flott skrevet. Vær så snill og be for min kjæreste som har et forherdet hjerte. Selv om jeg forteller om mine åpenbare tegn fra Gud, har han valgt at han ikke skal tro. Forherdet. Det er en trist affære.

    SvarSlett
  2. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett