fredag 9. oktober 2009

Herrens herlighet som i et speil ...

"Men vi som med utildekket ansikt ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til det samme bilde, fra herlighet til herlighet, som av Herrens Ånd." (2. Kor. 3,18)

Jeg kan ikke tenke meg en eneste kristen som ikke ønsker å se Herrens herlighet. Og i dette skriftstedet står det at vi ser Herrens herlighet "som i et speil". Hva bruker jeg speilet til? Jeg bruker det til å se hvordan jeg ser ut. Når jeg holder speilet foran ansiktet, ser jeg hvordan jeg ser ut. Og så kan jeg fikse litt her og ordne litt der slik at jeg ser ut som best jeg kan. Speilet er ikke bare for at jeg skal se hvordan jeg ser ut, men for at jeg skal kunne korrigere det som ikke ser så bra ut.

Men åndelig sett - i dette skriftstedet - hva betyr det at vi ser Herrens herlighet som i et speil? Jeg vil sitere hvordan verset står i the Amplified Bible, en engelsk oversettelse med forklaring til ordene.

"And all of us, as with unveiled face, (because we) continued to behold (in the Word of God) as in a mirror the glory of the Lord, are constantly being transfigured into his very own image in ever increasing splendor and from one degree of glory to another; (for this comes) from the Lord (Who is) the Spirit." (2. Kor. 3,18, Amplified Bible)

Her ser vi at speilet er Guds ord. Men i dette speilet ser vi ikke først og fremst oss selv, men vi ser Guds Herlighet. Vi ser hva vi har å glede oss til når vi når Herligheten. Men speilet (Guds ord), viser oss også hvordan vi kan bli forvandlet så vi blir likt bildet i speilet. Men det er ikke i egen kraft dette skjer, det er "som av Herrens Ånd".

Jeg har altså muligheten til å bli forvandlet fra "meg arme, syndige menneske" som jeg var før jeg fant Jesus, til den herlighet som Gud har for meg i sitt ord som et Guds barn. Det er herlig, det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar