søndag 6. februar 2011

Fast eller flytende?

Overskriften tyder på at jeg snakker om renter i dag, men det gjør jeg ikke. Jeg snakker om livet og hva som påvirker oss til å leve det livet vi lever.
Alle mennesker har en bakgrunn, vi kommer fra noe, vi har levd et langt eller kort liv og har opplevd en del ting. Spørsmålet jeg vil stille deg og meg i dag er: Hvorfor tar jeg de avgjørelsene jeg tar og hva er mine beveggrunner for å leve som jeg gjør?
Det høres kanskje filosofisk ut, så la oss komme ned på et mer forståelig plan. "No man is an island", sies det. Vi lever i en verden hvor vi blir påvirket hele tiden, og disse påvirkningene påvirker meg og er med på å styre livet mitt. Hvilke "arenaer" er det som påvirker meg? Jeg tenker det er fire hovedarenaer påvirkningene kommer fra:
  1. Andre mennesker (familie, venner, kollegaer osv.)
  2. Media
  3. Omstendigheter
  4. Erfaringer
La oss se på hver enkelt. Andre mennesker. Mange barn vokser opp i familier hvor frykt er et hovedtema. "Du må ikke gå ut uten lue, for da blir du forkjølet", "Det er farlig å klappe hunder", "Hvis du går i skogen uten gummistøvler, blir du bitt av orm, og du kan dø", er noen eksempler på hva barn hører hjemme. Det skaper frykt. I stedet for å si at "du må ikk gå ut uten lue, for da blir du forkjølet", kan vi si at "det er lurt å ha på seg lue når du går ut, for da holder du deg varm". Et annet eksempel på påvirkning fra andre mennesker, er: "Jeg hører at naboen fikk influensa, da får sikkert vi det også snart". Du skjønner sikkert hva jeg mener, og vi går til punkt 2 i lista over, media.
Hvor lenge er det siden du hørte en positiv nyhet på nyhetene? Kan du ikke huske? Det er ikke noe rart, for nyheter er pr. definisjon dårlige nyheter. Media forteller oss alt som skjer som har negativt fortegn: krig, sykdom, ulykker, katastrofer og skandaler. Og vi som lesere, hørere eller seere av media, blir påvirket av disse negative nyhetene.
Det neste som påvirker oss, er omstendigheter. "Det som skjer, det skjer", sier vi. "Det er ikke noe vi kan gjøre med det", sier vi også. Og så lar vi livet seile sin skjeve gang forbi oss, uten å tenke over at vi har noe vi skulle ha sagt.
Det siste punktet er erfaringer. "Det gikk dårlig sist jeg søkte jobb, så jeg gidder ikke søke igjen", "Ingen har noen gang satt pris på det jeg gjør, så det er ikke noe vits å forsøke", "Jeg er en fiasko, og forblir en fiasko". Slike uttalelser viser at du har hatt dårlige erfaringer tidligere i livet, og ingen har sagt til deg at du kan forandre på ting.
For forandre på ting er nettopp det som er poenget med dette innlegget. Fast eller flytende? Er det noe som er fast? Finnes det noe i denne verden som ikke forandrer seg fra dag til dag, og som er stødig og sikkert?
Ja, ja, og atter ja. Hans navn er Jesus. Han er fast og stødig, og Hans Ord forandrer seg aldri. "Men Guds faste grunnvoll står og har dette segl: Herren kjenner sine, og: Hver den som nevner Herrens navn, skal avstå fra urettferdighet!" (2 Tim.2,19). En fast grunnvoll, det er det jeg trenger i en stadig omskriftelig verden.
Husker du liknelsen om de to mennene som bygde husene sine, den ene på sand og den andre på fjell? Konklusjonen var at den som bygde på sand mistet huset sitt da flommen kom, men han som bygde på fjell, bevarte huset sitt, for det var bygget på fast grunn.
"Derfor, hver den som hører disse mine ord og gjør efter dem, han blir lik en forstandig mann, som bygget sitt hus på fjell; og skyllregnet falt, og flommen kom, og vindene blåste og slo imot dette hus, men det falt ikke; for det var grunnlagt på fjell" (Matt.7,24-25).
Hva betyr det "å bygge huset sitt på fjell"? Det betyr at vi hører Guds ord og gjør etter det. I vår sammenheng betyr det at vi hører Guds Ord og tror det heller enn det som andre mennesker og media forteller oss. Det betyr at Guds Ord betyr mer og er viktigere for oss enn våre omstendigheter og erfaringer. Når erfaringene sier at jeg ikke klarer å takle det som møter meg, sier Guds Ord at "Jeg formår alt i ham som gjør meg sterk" (Fil.4,13). Og når jeg føler at jeg blir redd og ikke ser hvordan jeg skal kunne møte fremtiden, sier Salme 9,10:
"Og Herren er en borg for den undertrykte, en borg i nødens tider".
"Men det var da," sier du kanskje, "det var en annen tid, og jeg lever NÅ!" Da er det godt at NOE ikke forandrer seg, og "Jesus Kristus er igår og idag den samme, ja til evig tid" (Hebr.13,8). Det Han var og lovte Sine barn på det gamle og det nye testamentets tid, det er og lover han Sine barn i dag.
Fast eller flytende? Valget er vårt, ditt og mitt. Jeg velger den faste grunnvoll som "står om enn tårnene faller". Om verden forandrer seg, farer lurer og omstendigheter skremmer, holder Guds Ord det det lover. Og Han har lovet å være med oss alle dager inntil verdens ende! (Matt. 28,20).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar