torsdag 24. februar 2011

Hva hindrer meg i å gjøre det gode?

Du har sikkert kjent på det samme som meg: Du har lyst til å gjøre det som er rett og som du vet behager Gud, men du kjenner på en usynlig "sekk på ryggen" som holder deg nede og borte fra å gjøre Guds vilje. Hva er denne "sekken", eller tyngselen? Sier Bibelen noe om det? Ja, i Hebr. 12,1 står det:
"Så la oss derfor, da vi har en så stor sky av vitner omkring oss, legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og løpe med tålmodighet i den kamp vi har foran oss".
Det står at vi skal legge av alt som tynger og synden som henger fast ved oss. Uttrykket "legge av" betyr at vi skal dytte det langt unna, så langt unna at vi ikke får tak i det.
Tenk deg følgende situasjon: Det er Ski-VM i Oslo i disse dager. Tenk deg Marit Bjørgen på startstreken med skinnkåpe og en stor ryggsekk fylt med murstein. Hva ville vi si? Selv om jeg sitter alene i stua og ser på TV, ville jeg antakelig ha ropt: "Få av deg den kåpa og den ryggsekken! Ta det av deg og kast det fra deg!"
Når vi ser for oss en skiløper, skjønner vi hvor dumt, uhensiktsmessig og ufordelaktig det er å gå rundt med ekstra tyngde. En skiløper gjør alt han eller hun kan på forhånd for å være klar for det store løpet. Det er målet som betyr noe, prisen som skal vinnes. Kanskje har vedkommende gått ned noen kilo for å bli lettere og for å kunne gå fortere?
Bibelen bruker bildet med idrettsbanen og idrettspersoner for å vise oss hvordan vi skal leve det kristne livet. "Vet dere ikke at de som løper på idrettsbanen, de løper alle, men bare én får seiersprisen? Løp da slik at dere kan vinne den!" (1 Kor.9,24) og "Den som kjemper på idrettsbanen, får ikke seierskransen uten at han følger reglene (2 Tim.2,5).
Det å vinne et løp under et idrettsarrangement, krever forberedelse, tålmodighet, forsakelse og besluttsomhet. Bibelen sier at det samme kreves for å leve et seirende kristenliv.
Når jeg kjenner at noe tynger meg og holder meg nede, er det på tide å ta en "vareopptelling", be Gud vise meg hva som hindrer meg i å løpe seiersløpet og ta for meg reglene igjen. Vandrer jeg i kjærlighet? Har jeg tilgitt min neste? Setter jeg andres behov like høyt som mine egne behov? Skjuler jeg en "tendens" eller en dårlig vane og rettferdiggjør den? Et seirende kristenliv kommer ikke av seg selv, på samme måte som en gullmedalje under Ski-VM ikke kommer av seg selv. For å vinne seiersprisen, må vi legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss. Det er en aktiv handling, det er en bevisst strategi og krever 100 % besluttsomhet og hengivenhet. Det kommer ikke av seg selv, men er et resultat av hardt arbeid.
"Vet dere ikke at de som løper på idrettsbanen, de løper alle, men bare én får seiersprisen? Løp da slik at dere kan vinne den! (1 Kor.9,24).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar