mandag 21. februar 2011

Hva får jeg igjen?

"Far ikke vill! Gud lar seg ikke spotte! Det et menneske sår, det skal han også høste" (Gal.6,7)
Kjente ord fra Bibelen, og mange siterer dem uten å tenke mer over det. "Det jeg sår, det høster jeg!"
Men hva betyr det - egentlig?
Skriftstedet over sier mye mer enn "Det jeg sår, det høster jeg!" Det sier fire ting:
  1. Det går an å fare vill
  2. Jeg kan spotte Gud
  3. Jeg sår
  4. Jeg høster
La oss se på alle fire punktene.
  1. Det går an å fare vill. Siden det står i sammenhengen med sæd og høst, betyr det at jeg kan fare vill (eller gå feil, om du vil) i forbindelse med å så og å høste. Det går an å ta feil her. Det går an å ta feil vei. Jeg tror det er mange mennesker, også kristne mennesker, som ikke tenker over hva som egentlig ligger i dette verset. Hvis jeg er klar over at det jeg sår, det skal jeg høste, ville jeg være mye mer forsiktig med hva jeg sår. Hva sår jeg? Gode og dårlige ord, vennlighet og uvennlighet, penger, tid, osv., osv. Alt som kommer ut fra meg er "sæd", dvs. det jeg sår. Har jeg aldri tid til å være sammen med familien min, får jeg det samme igjen. Har jeg en skarp tunge som kritiserer alle og enhver, får jeg kritikk igjen. Er jeg ydmyk og mild mot andre, får jeg ydmykhet og mildhet igjen.
  2. Det går an å spotte Gud i forbindelse med det vi sår og høster. Jeg tror at dersom vi ikke akter på Guds Ord og gjør etter det, spotter vi Gud. Å være bevisst på hva jeg sår ut, be Gud om hjelp til å så det gode, er å unngå å spotte Gud.
  3. Jeg sår. I min omgang med andre mennesker, sår jeg hele tiden. Det jeg sår er frukten av mitt liv. Jeg sår frukt, enten god eller dårlig.
  4. Jeg høster. Det jeg sår, enten godt eller dårlig, høster jeg. Dersom du opplever dårlig høst, at avlingen enten er ødelagt, råtten eller på andre måter ikke svarer til dine forventninger, ikke klag, men be Gud vise deg hvordan og hva du sår ut. Dersom du sår det som er godt, blir høsten god, dersom du sår det som er ondt eller dårlig, blir høsten dårlig.Det er en åndelig lov som virker enten vi er kristne eller ikke, enten vi vet det eller ikke, og enten vi vil det eller ikke.
Be Gud i dag vise deg hvilken sæd du sår ut, og be Ham lære deg å så god sæd. Da vil du oppleve en god høst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar