fredag 25. februar 2011

Sannheten setter fri, eller ....???

Jeg har alltid hørt at sannheten setter fri. Bare jeg får tak i sannheten, blir jeg fri. Men er det nok å få tak i sannheten? Er det nok å ha kunnskap om noe for å bli fri?
Hvis jeg er overvektig, vet jeg at for å gå ned noen kilo, må jeg spise annerledes og trene mer. Det er sannheten om min situasjon. Men raser kiloene av fordi om jeg vet hvordan jeg skal gjøre det? Nei, kiloene sitter like godt uansett hvor mye sannhet jeg vet om min situasjon. Det er først når jeg gjør noe med det jeg vet, at ting skjer. Kunnskapen om en situasjon, eller sannheten om en situasjon, gir meg det verktøyet jeg trenger for å gjøre noe for å endre på situasjonen.
Jesus sa følgende til noen jøder som var kommet til tro på Ham:
"Jesus sa da til de jøder som var kommet til tro på ham: Dersom dere blir i mitt ord, da er dere i sannhet mine disipler. Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere. De svarte ham: Vi er Abrahams ætt og har aldri vært treller under noen! Hvordan kan du da si: Dere skal bli fri? Jesus svarte dem: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Hver den som gjør synd, er syndens trell. Men trellen blir ikke i huset til evig tid. Sønnen blir der til evig tid. Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri" (Joh.8,31-36, min utheving).
Ser du at det var en betingelse knyttet til det å bli frigjort? Betingelsen var dersom dere blir i mitt ord. Guds ord er sannhet, og sannheten setter fri. Men for at vi skal oppleve det i våre liv, må vi bli i Guds Ord. Å 'bli i' betyr at vi holder til der, vi har vårt tilhold der, vi 'bor' der. Det nytter ikke at jeg vet at for å gå ned noen kilo, må jeg spise annerledes og trene mer, jeg må bli i den sannheten, jeg må gjøre det. Jesus snakket i skriftstedet over om å gjøre synd. Hvis vi gjør synd, er vi syndens trell. Og synden binder. Men dersom vi gjør sannheten, er vi sannhetens trell, for å si det sånn, og vi blir satt fri.
Ja, sannheten setter fri, men vi må gjøre sannheten, vi må leve i den, vi må ha vårt tilhold i sannheten. Det er når vi blir i Guds Ord at vi blir satt fri.

1 kommentar:

  1. Hei,likte innlegget ditt her,for jeg er inne på de samme tinga om dagen. Jeg har et spørsmål til deg om dette,,, Er du sikker på at Jesus her snakker om sannheten om en gitt situasjon?? Eller kan det være at Han egentlig snakker om seg selv? Siden Han er sannheten,,,,, Det greske ordet for "sannhet" betyr egentlig "virkelighet",,, Kan Han snakke om å leve i virkeligheten om hvem Han er?? Ikke bare om hva Han har gjort?? Kan virkeligheten om Han som person være større og heftigere enn vi tror?? Kan Han som person til og med inkludere deg?? Kan Han egentlig snakke om virkeligheten om at du var/er i Han?? Ble mere enn ett spm detta,men fint og ha noe og tenke på tenker jeg,,,,vi har en tendens til å se på situasjoner ting vi står i,mens Jesus sa at Himmeleiket finnes inni dere,,,, Jeg personlig tror at Han her også snakket om seg selv,,,, Det finnes ikke noe himmelrike på utsiden av Jesus/Gud,,,,Himmelen er inni Ham,,,

    SvarSlett