onsdag 9. februar 2011

Hvordan kan jeg vandre i kjærlighet? - Del 1

"Og vandre i kjærlighet, slik også Kristus elsket oss og gav Seg Selv for oss, en offergave og et blodig offer for Gud, som en velbehagelig duft" (Ef.5,2).
Vandre i kjærlighet! Det er ikke bare en høflig anmodning, en hentydningen eller et forslag blant mange fra Gud til oss. Det er en befaling. Kristne mennesker skal vandre i kjærlighet.
Jeg tenker: "Hjelp! Hvordan gjør jeg det?"
I meg selv er jeg ikke spesielt kjærlig. Jeg går ikke rundt og har ømme og varme følelser for andre mennesker. Men Gud sier at jeg skal vandre i kjærlighet. Og når Han sier det, vil Han også gi meg kraft til å gjøre det. Sånn er det alltid. Det Han sier vi skal gjøre, hjelper Han oss med hvis vi er samarbeidsvillige og ønsker det samme som Ham og gjør det Han viser oss!
Ok, så jeg ser at Guds befaling er at jeg vandrer i kjærlighet, eller elsker min neste, som vi også kan si. Jeg vet at Gud vil gi meg kraft, styrke og evne til å gjøre det, men hvordan?
Hvis Gud var en Gud som befalte Sine barn å gjøre noe de ikke klarer på egenhånd og aldri viste dem hvordan de skulle gjøre det, var Han en urettferdig Gud. Men det er Han ikke. Han åpenbarer Sin vilje og Sine tanker for Sine barn:
"I samme stund frydet Jesus seg i Ånden og sa: 'Jeg takker Deg, Far, Herre over himmel og jord, for at Du har skjult dette for de vise og kloke og har åpenbart det for umyndige. Slik er det, Far, for dette var velbehagelig for Deg'" (Luk.10,21). Gud åpenbarer sin vei og vilje for "de umyndige", det er deg og meg som har tatt imot Ham.
"Men selv om vårt evangelium er skjult, er det for dem som går fortapt det er skjult (2 Kor.4,3). De som er utenfor Guds rike, forstår ikke evangeliet, Guds skatter er skjulte for dem. Men vi som har tatt imot Jesus og lever i samfunn med Ham, får oppleve at "hemmeligheten som i tidligere tider og for tidligere slekter har vært skjult, (...) nå er blitt åpenbart for Hans hellige (Kol.1,26).
Guds vei og vilje er åpenbart for oss som tror. Gud vil vise meg hvordan jeg kan vandre i kjærlighet, for kjærlighet er Guds vei og vilje.
I neste innlegg skal vi se mer på hvordan vi kan vandre i kjærlighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar