søndag 30. januar 2011

Alfa og Omega

"'Jeg er Alfa og Omega, Begynnelsen og Enden,' sier Herren, 'Han som er og som var og som kommer, Den Allmektige'" (Åp.1,8).
Alfa og Omega er første og siste bokstav i det greske alfabetet. Begynnelsen og enden. Jesus sier at Han er Alfa og Omega. Det betyr at før Ham var det ikke noe og etter Ham er det ikke noe; Han er ALT. Ingen er større, ingen er mektigere, ingen er mer kunnskapsrik, ingen har mer makt enn Jesus.
Men at Han er alt dette, er én ting, men hva betyr det for meg - i  dag? Har det noen praktisk betydning for meg at Jesus er større, mektigere, mer kunnskapsrik og har mer makt enn noen annen?
Ja, absolutt. Det betyr faktisk liv eller død for meg, det betyr seier eller nederlag for meg, det betyr en evighet i himmelen eller i helvete for meg.
Alle mennesker møter utfordringer i livet, noen møter store utfordringer og andre mindre. Men alle står fra tid til annen overfor situasjoner som vi ikke ser noen løsning på eller utgang fra. Hvis Jesus er Alfa, betyr det at Han har vært i min situasjon før, Han har gått igjennom det jeg går igjennom, og Han kom seirende ut av det, derfor kan jeg, i Ham, også komme seirende ut av det jeg står overfor. Hvorfor kan jeg det? Fordi "... vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medynk med våre skrøpeligheter, men en sådan som er blitt prøvd i alt i likhet med oss, dog uten synd" (Hebr.4,15). Prøvd i alt i likhet med oss, det er min Alfa, det er min Jesus. Det jeg møter i livet har Han allerede vært gjennom, og Han kom gjennom det med seier. Og den seieren har Han gitt til meg. Se bare på disse herlige versene:
"Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!" (1 Kor. 15,57)
"Men Gud være takk, som alltid lar oss vinne seier i Kristus og ved oss åpenbarer sin kunnskaps duft på hvert sted!" (2 Kor.2,14).
"For alt det som er født av Gud, seirer over verden; og dette er den seier som har seiret over verden: vår tro" (1 Joh.5,4).
Seier, seier, seier, det er hva vår Alfa gir hver og en som vil ta imot.
Jesus er også Omega, enden. Hva betyr det for deg og meg?
Det betyr at Han alltid har det siste ordet. Hvis legen sier du har kreft, er ikke det det siste ordet i den saken. Hva sier Jesus om din situasjon? Han sier "Han sendte sitt ord og helbredet dem og reddet dem fra deres graver" (Sal.107,20).
"Han som forlater all din misgjerning, som læger alle dine sykdommer" (Sal103,3).
Det er det siste ordet, det er Omega for din situasjon.
Uansett hva omstendighetene eller andre mennesker sier til deg, så har Jesus det siste ordet. Og Hans ord er endelig.
Jesus er min Alfa og min Omega, begynnelsen og enden. Det er min trøst i dag og alle dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar