lørdag 15. januar 2011

Hvilket bilde har du av Gud?

Hvis du skulle ramme inn Gud og henge Ham på veggen, hvordan ville Han se ut? Jeg mener ikke fysisk, men hvordan er Han for deg? Hvilke kvaliteter ville du gi Ham? Hvordan ville du reagere hver gang du gikk forbi bildet og så Gud? Ville du bli glad og takknemlig eller lei deg og fortvilet?
Jeg var på kvinnemøte i dag, og andaktsholderen, en ung dame som arbeider blant ungdommene i menigheten, sa at hennes bilde av Gud ikke alltid var det riktige å holde fram for ungdommene. Ungdommer som blir frelst uten å ha noen kristen bakgrunn, ballast eller "ryggsekk", har et mye større og romsligere bilde av Gud enn vi som har levd en stund og/eller er oppvokst i et kristent miljø med både pekefinger og leveregler som ikke stemmer med hvem Gud egentlig er.
Mine erfaringer, kamper, seire og nederlag er med på å danne mitt bilde av Gud. Hvis jeg har opplevd mye vondt, kan mitt bilde av Gud bli at Han er en streng og vanskelig Gud, selv om det vonde absolutt ikke var eller er Hans skyld. Men jeg setter et bilde av Gud inn i en ramme, og dette bildet forholder jeg meg til på godt og vondt.
Men vet du at Gud er så mye, mye større enn dine og mine erfaringer. Uansett om du har gode erfaringer og opplevelser med Gud, er Han så veldig mye større enn dine og mine erfaringer. Gud er - ER - kjærlighet. Det er ikke sånn at Han har kjærlighet og viser den av og til, nei, Han ER kjærlighet. Kjærlighet er Hans vesen. Alt Han er og gjør springer ut fra Hans lengsel etter å vise sin kjærlighet til deg og meg!
Hvordan får du et riktig bilde av Gud? Ved å tilbringe tid sammen med Ham; lese Hans Ord, snakke med Ham, la Han snakke med deg eller bare være stille og nyt stillheten sammen med Han som elsker deg. Jo mer tid du bruker sammen med Gud, jo riktigere blir bildet du får av Ham. Jesus er Guds uttrykte bilde, Han gikk på jorden som et eksempel på hvordan Gud er, og Jesus er den samme da som Han er nå. Han elsket å gjøre godt for menneskene da Han gikk på jorda i fysisk, menneskelig skikkelse, og Han elsker å gjøre godt for de som ønsker å ta imot Hans hjelp i dag.
Har du et ødelagt eller galt bilde av Gud? Stemmer ikke ditt bilde av Gud med det som står om Ham i Bibelen? Det ønsker Gud å gjøre noe med. Han ønsker å gi deg et riktig bilde av Ham selv, Han ønsker å vise deg sin uforbeholdne kjærlighet. Ja, Han venter på at DU skal sette deg ned og være sammen med Ham så Han kan vise deg mer av Seg Selv og gi deg et riktig bilde av hvem Han er.
Gi Ham en anledning i dag til å gjøre seg kjent for deg. Du vil aldri angre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar