torsdag 13. januar 2011

Hvem styrer livet ditt?

Av og til skjer det ting som jeg ikke forstår. Det kan være noe som skjer, både godt og vondt, situasjoner som jeg ikke ønsker å være i og jeg kommer ut for mennesker som ikke har noen god innflytelse på meg; de gjør meg nedtrykt og sliten.
Hvor kommer alt fra? Hvem er det som styrer det som skjer i livet mitt?
"Et teoretisk spørsmål," sier du kanskje. "Ting bare skjer, det er ikke noe vi kan gjøre med det."
Jeg er faktisk ikke enig i det. Det er ikke slik at ting bare skjer. Alt har en årsak, alt kommer pga noe eller noen.
Se f.eks. på det som står i Ordspråkene 18,21: "Død og liv er i tungens vold, og hver den som gjerne bruker den, skal ete dens frukt."
Hvem har makt over død og liv? "Gud", sier du kanskje. Ja, jeg er enig. Gud har alltid det siste ordet. Men før vi kommer til "det siste ordet", er det veldig mange ord som blir sagt som har noe å si for din og min livssituasjon. Det er et sterkt og alvorlig ord vi leste. Død og liv er i tungens vold. Det betyr at jeg med min tunge kan styre livet mitt enten mot død eller mot liv.
Da blir svaret på spørsmålet i overskriften enkel. Hvem styrer livet mitt? Det gjør jeg med tungen min!
Det jeg sa i går blir virkelighet i dag. Det jeg uttalte over meg selv, mine nærmeste eller en situasjon i fjor, blir det livet jeg og mine nærmeste lever i i dag.
Ikke rart Jesus sa at "... for hvert unyttig ord som menneskene taler, skal de gjøre regnskap på dommens dag (Matt.12,36).
Jeg har talt mange unyttige ord, og de har ført til "død" over livet mitt. Ikke fysisk død, men situasjoner og hendelser som ikke har vært gode. Men jeg har etter hvert lært å tale "liv", dvs. uttale ord som peker mot det gode resultatet jeg ønsker for mitt og andres liv.
"Min munn skal tale visdom, og mitt hjertes tanke er forstand" står det i Salme 49,4. Min munn taler det som er i mitt hjerte. For å tale liv, må jeg ha liv i mitt hjerte. Den som har død i sitt hjerte, taler død. For at jeg skal få liv i mitt hjerte, må jeg ta til meg av Livets Brød, Jesus, og Guds Ord. Bare det kan gi meg det livet jeg lengter etter og ønsker for meg selv og andre.
I dag ber jeg om at Gud må hjelpe meg til å tale livgivende ord, ord som fører til et rikt og godt liv for meg og de menneskene Han lar meg møte. Jeg styrer livet mitt ved de ordene jeg sier, ordene kommer fra det som er i mitt hjerte. Jeg vil fylle meg med Guds Ord i dag, så Han kan strømme ut av min munn og forme min hverdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar