tirsdag 18. januar 2011

Mer om å ikke frykte

I forrige innlegg snakket jeg om at vi ikke behøver å frykte fordi Gud har omsorg for oss. I dag skal vi se litt mer på temaet, og vi ser på Salme 27,1-3:
"Herren er mitt lys og min frelse. Hvem skal jeg frykte? Herren er mitt livs styrke. Hvem skal jeg være redd for? Da de onde kom imot meg, da mine motstandere og fiender ville fortære mitt kjøtt, snublet de og falt. Om en hær skulle leire seg mot meg, skal ikke mitt hjerte frykte. Om en krig bryter løs mot meg, skal jeg likevel være trygg i dette."
Her ramser David opp flere årsaker til at han og vi ikke behøver å frykte:
  • Herren er mitt lys
  • Herren er min frelse
  • Herren er mitt livs styrke
  • Mine fiender falt foran meg
  • Jeg kan være trygg under krig
Davids poeng er dette: Når Gud er mitt lys, min frelse, mitt livs styrke, min beskytter og min trygghet, hvem skal jeg da frykte? Det er jo helt urealistisk at noen fiende skal kunne ta meg når jeg har en sånn Gud. Det er absolutt utenkelig at noen skal kunne stå seg mot den kraften og styrken som min Gud utviser gjennom alt dette!
Når Gud er for meg, hvem er da imot meg? (Eller: når Gud beskytter og passer på meg, hvem kan ta meg?) Hva skal vi da si til dette? Hvis Gud er for oss, hvem er da imot oss? (Rom.8,31).
Og Han svarer selv: "Han som ikke sparte Sin egen Sønn, men gav Ham for oss alle, hvordan skal Han kunne annet enn å gi oss alle ting med Ham?" (Rom.8,32). Alle ting med Ham, det er hva Gud gir oss, det er hva Gud har lovet oss - alle ting med Ham. Alt som er i og med Gud har Han lovet oss, og frykt er ikke i Gud, derfor har Han lovet at vi ikke skal ha det. Vi står imot frykten i Jesu navn, og den må fly fra oss. "Vær derfor Gud undergitt! Men stå djevelen imot, og han skal fly fra dere" står det i Jakob 4,7. Djevelen er fryktens opphavsmann, det er han som inngir oss med frykt, og når Gud sier at vi kan stå imot djevelen (og alt det han innebærer), så KAN vi stå imot. Når vi står imot frykten, skal den fly fra oss. Herren er mitt lys og min frelse og mitt livs styrke, det er HAN som gir meg kraft til å stå imot, og det er i Hans kraft jeg kan bli fullstendig utfridd fra frykt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar