tirsdag 28. september 2010

Hva er synd?

Vi hører ofte at det og det er synd. Det er synd å lyve, det er synd å stjele, det er synd å drive hor, osv, osv. Men hva er i bunn og grunn synd?
Jesus har gitt oss et klart og enkelt svar på det spørsmålet:
"Men jeg sier dere sannheten: Det er til gagn for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke talsmannen til dere. Men går jeg bort, da skal jeg sende ham til dere. Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom: Om synd, fordi de ikke tror på meg. Om rettferdighet, fordi jeg går til Faderen, og dere ser meg ikke lenger. Om dom, fordi denne verdens fyrste er dømt" (Johannes 16,7-11, mine uthevinger).
Jesus gir oss én ting som er synd, nemlig å ikke tro på Ham. Hvordan kan det å ikke tro på Jesus være den eneste synd? Fordi de som ikke tror på Jesus lever i synd. En ufrelst person er pr. definisjon en urettferdig person, og alt han/hun sier og gjør blir gjort i en urettferdig tilstand, dvs. i en syndig tilstand.
En person som er frelst, derimot, er rettferdiggjort ved tro, og lever ikke i synd.
Betyr det at en frelst person aldri gjør noe galt?
Nei, det betyr at en frelst person som vitterlig av og til gjør noe galt, (se 1. Johannes 1,8) kan leve i tilgivelse: "Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet (1. Johannes 1,9). En kristen kjenner når han/hun har gjort, sagt eller tenkt noe galt, og vil be om tilgivelse. Og fordi Gud er trofast og rettferdig, og ikke kan svikte Sitt Ord, tilgir Han oss det gale vi har gjort - hver gang - uansett hva det er!
Synden er at vi ikke tror på Jesus. Det er det som vil skille "fårene" fra "lammene" når vi står foran Gud og skal gjøre regnskap for livet vårt.
Hva så med de tingene jeg nevnte innledningsvis, lyve, stjele, og drive hor? Det er gjerninger som blir gjort utifra vår syndige natur, og vi skal på ingen måte unnskylde eller tillate dette i livet vårt. Men SYNDEN er at vi ikke tror på Jesus. Det er vår stilling til Jesu død og oppstandelse som betyr noe for vårt evige liv. Er vi frelst, kan ingenting skille oss fra Kristi kjærlighet. Og er vi frelst, er det en lengsel inni oss etter å leve så rent og rett innfor Gud som mulig. Og ved Den Hellige Ånds, Talsmannens, hjelp kan jeg leve med Jesus hver eneste dag av mitt liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar