torsdag 23. september 2010

Hvem er din tilflukt?

Du har sikkert som jeg opplevd at livet byr på både gode og onde dager, både topper og bunner og innimellom en slette. I dagens innlegg vil jeg vise til Salme 46,1-3: "Gud er vår tilflukt og vår styrke, en hjelp i trengsler, funnet overmåte stor. Derfor frykter vi ikke om jorden vakler, om fjell skakes i havets hjerte, om dets bølger bryter og bruser, og om fjell skjelver ved dets overmot. Sela."
Disse tre versene inneholder egentlig et helt livs opplevelser, nederlag og seire. Det er mye som kan skje av negative hendelser i livet:
  • Jorden kan vakle
  • Fjell kan skake
  • Havets bølger kan bryte og bruse
  • Fjell kan skjelve

Vi kan se på dette både i bokstavlig og overført betydning. I våre dager ser vi mange naturkatastrofer over hele verden. Men også i livet kan det føles som om det er "jordskjelv" og "bølgebrus". Hva gjør jeg midt i dette? Hvor henvender jeg meg når det stormer som verst rundt meg, enten fysisk eller åndelig? Jeg tar min tilflukt til Gud, for Han er et sted jeg kan søke tilflukt, og Han er min styrke og Han er en hjelp når det stormer som verst. Og jeg behøver ikke tenke på at jeg er noen forsøkskanin i så måte, for Han er funnet overmåte stor. Andre har søkt tilflukt hos Gud før meg, og de har funnet ut at HAN HOLDER MÅL!

Jeg behøver ikke frykte når fysiske og åndelige katastrofer møter meg, for jeg tar min tilflukt til Gud, og Jakobs Gud er min (og din) faste borg (v.8). Han er den eneste som holder mål, som aldri svikter og som er min tilflukt hver dag! Søk din tilflukt hos Ham du også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar