onsdag 8. september 2010

Tilbake til velsignelser

I dag fortsetter jeg med flere av Abrahams velsignelser fra 5. Mosebok 28.

"Herren skal gjøre deg til et hellig folk for seg, som han har lovt deg med ed, såfremt du tar vare på Herrens, din Guds bud og vandrer på hans veien. Og alle folk på jorden skal se at du er kalt med Herrens navn, og de skal frykte deg" (vv 9-10).
Jeg regner med at du som leser dette er "født på nytt". Hva betyr det egentlig å være født på nytt? Født fysisk skjønner vi, det betyr å gå over fra en tilstand (som foster i livmora) til en annen tilstand (som selvstendig individ utenfor livmora, for å si det enkelt). Men når vi er født på nytt, hva betyr det? Er det bare en talemåte, eller er det noe som griper dypere inn i livet?
Jesus snakket om å bli "født på nytt". Da Nikodemus kom til Jesus om natten, sa Jesus til ham: "Uten at en blir født på ny, kan han ikke se Guds rike. ... Uten at en blir født av vann og Ånd, kan han ikke komme inn i Guds rike. Det som er født av kjødet, er kjød, og det som er født av Ånden, er ånd" (Johannes 3,3+5-6). Det som er født av kjødet, er kjød (altså den naturlige fødselen), og det som er født av Ånden, er ånd. Når jeg blir "født på nytt", blir ånden min genfødt, eller født inn i Guds rike, den åndelige verden. Jeg får Guds Ånds liv inn i mitt liv. Herren gjør meg til "et hellig folk" (eller et hellig menneske), og det skjer en endring i min måte å leve på. (Dessverre er det mange kristne som ikke vil, ønsker eller skjønner hvordan de skal endre sin levemåte etter at de er frelst, men det blir et annet tema).
Dersom vi lar Guds Ånd i oss, som vi mottar når vi blir født på nytt, virke med sitt liv i våre liv, og overgir våre liv til Ham, vil "alle folk på jorden se det, og de skal frykte oss". "Frykte" her betyr ikke være redd for, men ha ærefrykt for, være forundret over; dvs. merke forskjellen. Guds Ånd i oss gjør at Åndens frukt blir modnet fram i våre liv, og det vil merkes av de som er omkring oss.
Og Guds Ånds og Åndens frukt i våre liv er en Guds velsignelse som vi er lovet oss når vi "er ... i Kristus Jesus, for da er vi Abrahams ætt og arvinger ifølge løftet" (Galaterne 3,28-29).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar