tirsdag 21. september 2010

Vær med helt til slutt!

"La oss derfor ta oss i vare, så ikke noen av dere skal vise seg å være blitt liggende etter. For løftet om å komme inn til hans hvile, gjelder ennå" (Hebr. 4,1). Forfatteren av Hebreerbrevet oppfordrer oss til å "ta oss i vare". Hvorfor skal vi det? "Så ikke noen av dere skal ... bli liggende etter." Det forteller meg to ting:
  1. At det ikke bare er å "dilte etter" i kristenlivet, men å være på vakt, være aktiv. Hvorfor?
  2. Fordi det går an å bli "hektet av" for å si det sånn.

Paulus oppfordret og oppmuntret Timoteus til å "stride den gode strid" (1. Tim. 1,18) og han gjentar det i kap. 6,12: "Strid troens gode strid! Grip det evige liv som du ble kalt til...". "Stride" og "gripe", det er ord som innebærer handling. Jeg kan ikke stride eller kjempe når jeg ligger rett ut på sofaen og slapper av. Jeg kan ikke gripe når jeg er avslappet og musklene ikke er i bruk. Betyr det at jeg skal være anspent og på vakt med alle muskler i kroppen spent til det ytterste hele t iden? Nei, det betyr ikke noe av det. Å "ta seg i vare", "gripe" og "stride" i denne sammenhengen er en åndelig handling, ikke en fysisk. Vi skal ikke stride kjødets strid, men troens strid. Jeg ser dette i sammenheng med rustningen som Paulus sier vi skal kle oss med i Efeserne 6,11-18. Hvorfor skal vi ta på oss rustningen? Fordi vi skal "holde stand mot djevelens listige angrep" (v.11). Og da er vi tilbake til utgangspunktet for dagens innlegg: Hvis vi ikke skal bli liggende etter i vårt kristenliv, må vi kjempe troens gode strid ved å ta på oss rustningen.

Det kan ofte føles som om vi har mange menneskelige motstandere og fiender. Men det er ikke menneskene som er vårt problem, det er de åndsmakter som står bak og driver menneskene. "Vi har ikke en kamp mot kjøtt og blod" står det i Ef. 6,12, "men mot maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet". Det er mot dette regimet vi tar opp kampen, ikke i oss selv, men i Jesu navn og ved Jesu blod. Hvis vi ikke er på vakt, vil vi bli liggende etter, og vi blir et lett bytte for djevelens lumske angrep. Men hvis jeg er på vakt, tar meg i vare og kjemper kampen, kan jeg stå frimodig ved livets slutt og gå seirende hjem til min Far, om det skjer ved at jeg dør en naturlig død eller ved at jeg lever til Jesus henter sine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar