lørdag 11. september 2010

Herren skal gi deg ...

Listen med velsignelser i 5. Mosebok 28 er ikke slutt enda. Idag fortsetter vi med versene 11 og 12: "Herren skal gi deg overflod av alt som godt er, både av ditt livs frukt og av frukten av ditt kveg og av frukten av din jord i det land som Herren med ed lovte dine fedre å gi deg. Herren skal lukke opp for deg sitt rike forrådshus, himmelen, og gi ditt land regn i rett tid, og han skal velsigne alt dine henders arbeid."
For å få en skikkelig oversikt over alle velsignelsene i disse to versene, har jeg laget en punktvis oppstilling. Guds velsignelser i versene 11 og 12 går ut på at Gud gir oss:
  • overflod av alt som godt er, både av
  • ditt livs frukt og
  • av frukten av ditt kveg og
  • av frukten av din jord

Tenk på det, overflod av alt som godt er! Og løftet gjelder mine barn, mine husdyrs (også kjæledyrs) avkom og det jeg dyrker skal være velsignet og bære rikt.

Herren skal

  • lukke opp for deg sitt rike forrådshus (og forrådshuset er himmelen, hvor det ikke er mangel på noe)
  • gi landet regn i rett tid
  • velsigne alt mine henders arbeid

Det betyr at jeg aldri skal behøve å mangle noe. Hos Herren er det rikelig av alt godt, og alt det gode Han har, deler Han med meg! Han sørger for regn så jorda kan bære gode avlinger og Han velsigner det jeg gjør.

"Men jeg ser ikke noe av dette i mitt liv," sier du kanskje. Er du sikker? Har du tenkt på hvordan livet ditt ville være hvis du IKKE var en kristen? Og en annen ting er at det fremdeles er betingelser for å oppnå disse velsignelsene. Ja, jeg vet jeg har "gnålt" om det tidligere, men betingelsene er en absolutt forutsetning for at velsignelsene skal komme over oss. Og betingelsene står i versene 1 og 2. (Gå tilbake og les dem igjen hvis du ikke husker dem). En annen forutsetning som må være oppfylt, er at vi må TRO at Ordet er sant. "Uten tro er det umulig å tekkes Gud (være til behag for Gud)" (Hebr. 11,6). Det er dessverre mange kristne som tror at når de er frelst, så er jobben gjort, og alt som står i Bibelen vil skje automatisk. På dette området er det en stor mangel på undervisning i den norske kristenhet generelt. "Uten tro er det umulig ..." Hva betyr "umulig"? Det betyr at det ikke er noen som helst mulighet for at det kan skje. Uten tro er det umulig at ting skjer i den åndelige verden. Vi må tro at det Gud har sagt, det mener Han og det vil skje. Jeg oppfyller min del av "avtalen" for å si det sånn, jeg tar imot Jesus, og tror at det som står, skjer, og det skjer. Men for at jeg skal kunne tro det som står, må jeg jo vite hva som står!

Det er det samme som skjer med motsatt fortegn i djevelens åndelige verden. Jeg tror at jeg blir syk, og jeg blir syk. Jeg tror at jeg skal mislykkes, og jeg mislykkes. "Troen kommer av forkynnelsen ..." (Rom 10,17. Det vi får forkynt, det tror vi. Og forkynnelse er ikke bare taler en søndag formiddag i en kirke eller en menighet, forkynnelse er alt vi hører; fra foreldre og andre foresatte, på TV og radio, fra ektefellen og venner. "Forkynnelse" er alt som blir sagt og tatt imot. Hører jeg "du kommer ikke til å bli til noe i livet", tror jeg det. Hører jeg "det var bra. Du er flink. Du kan nå så langt du vil", er det som å åpne en dør med muligheter foran meg.

Jeg oppmuntrer deg til å finne ut mer om hva Gud sier om deg i Sitt Ord, og tro det, ta det til deg som om Gud sier det kun til deg. Jeg er sikker på at du vil oppleve å få et nytt liv og et nytt syn på det å være et Guds barn.

Gud velsigne deg idag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar