tirsdag 14. september 2010

Hode eller hale?

"Du skal låne til mange folk, men selv skal du ikke trenge til å låne av noen. Herren skal gjøre deg til hode og ikke til hale. Du skal alltid være ovenpå og aldri ligge under, såfremt du hører på Herrens, din Guds bud, som jeg i dag byder deg å ta vare på og holde, og såfremt du ikke viker av fra noen av de ord jeg legger fram for dere i dag, verken til høyre eller til venstre, så du følger andre guder og dyrker dem" (5. Mos. 28,12b-14).
Hode eller hale? Det er spørsmålet i dagens innlegg, og hovedbudskapet i de siste velsignelsene i 5. Mosebok 28. Jeg tror alle har en intuitiv opplevelse av om de er hode eller hale. Og vi har sikkert en opplevelse av hva våre medmennesker er. Det tar ikke lang tid sammen med mennesker før du oppdager om de er hode eller hale.
Hva betyr det å være hode og hale? Å være hode betyr at det er du som styrer din egen retning i livet. Du går foran, du viser vei, du tar ansvar og fører an. Å være hale betyr å følge etter, ikke ha noen egen mening, men la andre ta avgjørelser for deg.
I vers 13 sier Herren at Han vil gjøre "deg" (deg og meg) til hode og ikke til hale. Det betyr at å være hode er en del av Guds velsignelse, mens å være hale er en forbannelse. Å være hode betyr også å være ovenpå, mens å være hale betyr at du ligger under.
"Men min personlighet er sånn at jeg ikke liker å stikke meg fram," sier du kanskje. "Det er så greit når andre tar avgjørelser og jeg bare kan følge etter." Ja, det er kanskje greit, men kommer du dit du vil? Har du et mål i livet? Har du noe du ønsker å oppnå, eller "flyter" du bare rundt i "systemet" som et vissent blad i vinden?
Avsnittet som omhandler velsignelsene avslutter med å minne oss på hva kriteriene er for å ta del i Guds velsignelser:
  • Høre på Herrens bud
  • Ikke vike av fra noen av de ord som Herren har lagt fram for oss
  • Ikke følge andre guder.

Alt dette ble oppfylt i Kristus, og for å slutte sirkelen og gå tilbake til utgangspunktet som vi startet med for noen innlegg siden, ser vi igjen på Galaterne 3,13-14. Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse. Hvorfor gjorde Han det? For at Abrahams velsignelse skulle komme over hedningene, dvs. deg og meg. Vi er alle én i Kristus. Og dersom vi hører Kristus til (og det gjør vi hvis vi har tatt imot Jesus, eller blitt frelst som vi også kaller det), er vi Abrahams ætt og arvinger ifølge løftet.

Det er stor grunn til å rope HALLELUJA! Tenk at vi er satt fri fra lovens forbannelse og har tilgang på alle velsignelsene vi har sett på. Det er stor grunn til å love og prise Gud for det Han har gjort for oss, og det er ingen grunn til å surmule og være nedtrykt. I Jesus er vi mer enn seierherrer, og i Ham har vi del i alle Abrahams velsignelser.

Halleluja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar