mandag 17. mai 2010

To årsaker til mørke

"Mitt folk går til grunne fordi det ikke har kunnskap. Fordi du har forkastet kunnskapen, forkaster jeg deg ..." (Hoseas 4.6).
" ... De har øyne, men ser ikke" (Salme 135,16).
I forrige innlegg snakket jeg om å ikke ha tro, eller ikke ha tillit til Gud. En annen grunn til at vi som kristne lever kraftløse og avmektige liv, er at vi ikke har kunnskap. Skriftstedet over sier at vi 'går til grunne' fordi vi ikke har kunnskap. Hvordan får jeg kunnskap? Jeg leser Guds Ord, hører forkynnelse og tilegner meg informasjon om Gud på så mange måter som mulig. Uten kunnskap om Gud, går jeg til grunne. Og uten kunnskap, blir det mørkt. Gud er lys, og uten Gud, er det mørkt. Det andre skriftstedet over snakker om noen som 'har øyne, men som ikke ser'. Hvorfor ser de ikke når de har øyne? Det kan være at de ser på noe annet enn det de skal, eller kanskje de rett og slett lukker øynene? Hvis jeg lukker øynene, blir det mørkt, samme hvor lyst det er rundt meg. Og jeg tror at mange kristne lukker øynene for åndelige sannheter som 'ikke passer' med deres oppfatning, tradisjon og teologi.
Jeg husker da jeg var nyfrelst og ble introdusert til spørsmålet om troende dåp. Jeg var barnedøpt, og ingen i min familie hadde noen gang snakket om troende (eller som vi sa: voksen) dåp. Men andre kristne utenfor familien snakket om troende dåp. Til å begynne med lukket jeg øynene for sannheten om troende dåp. Jeg ville ikke tro på det. Jeg var ikke åpen for å vurdere om det sto noe i Bibelen som kunne rokke ved min overbevisning om at barnedåp var riktig.
Men heldigvis gikk det ikke lenge før jeg begynte å åpne øynene. Jeg lette, fant og ble overbevist om at dåp i vann er noe som skal skje ETTER at vi er kommet til tro.
Det var to årsaker til at jeg ikke trodde på troende dåp med en gang.
  1. Jeg hadde ingen kunnskap om det
  2. Jeg hadde ikke åpnet øynene mine for sannheten om dåpen

Jeg takker Gud for at jeg ikke forble i mørke, men fikk nåde til å finne og ta imot sannheten på dette viktige området.

Men det sørgelige faktum er at det er mange kristne som ikke VIL ta imot kunnskap og åpne øynene sine for at det de mener er rett, kanskje ikke er så riktig allikevel.

Må vi være ydmyke og be Gud tilgi våre harde hjerter, og be Han fylle oss med en lengsel etter den rette kunnskapen og øyne som er åpne for det Han vil vise oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar