søndag 23. mai 2010

Guds navn og Hans Ord er opphøyet over alt og alle!

"...Jeg vil lovprise ditt navn for din nåde og din trofasthet. For over alle ting har du opphøyet ditt navn og ditt ord" (Salme 138,2).
Det er ikke noen ting som er over Guds navn og Guds Ord. Det er flere skriftsteder i Bibelen som sier det samme. Her er noen av dem:
  • Han som kommer ovenfra, er over alle ... Han som kommer fra himmelen, er over alle (Joh. 3,31).
  • Dem tilhører fedrene, og fra dem er Kristus kommet etter kjødet, han som er Gud over alle ting, velsignet i evighet (Rom 9,5).
  • Kristus ... er satt ved Guds høyre hånd i himmelen, over all makt og myndighet, over alt velde og herredømme og over hvert navn som nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den kommende (Ef. 1,21).

Det går tydelig fram av skriftstedene over at Guds navn og Guds Ord - Jesus - (se Joh. 1,1-3), er over alle navn. Hva betyr det for deg og meg? Det betyr at hvis noe har et navn, er Jesus over det, dvs. Han er Herre over det. "Det" (som har et navn) er underlagt Jesu autoritet. Eksempel: forkjølelse er et navn. Jesus er over forkjølelse. Frykt er et navn. Jesus er over frykt. Depresjon er et navn. Jesus er over depresjon.

"Fint," sier du kanskje, "men hva betyr det for meg som er forkjølet, redd eller deprimert?"

For å se storheten i hva dette betyr for deg og meg, ser vi i Efeserne 1,22-23 hvor det står: Alt la han (Gud) under hans (Jesu) føtter, og gav ham (Jesus) som hode over alle ting til menigheten, som er hans (Jesu) legeme, fylt av ham som fyller alt i alle.

Jesus er hode, vi (du og jeg og alle som er født på nytt) er Jesu legeme. At 'alt er lagt under Jesu føtter' betyr at alt er lagt under menighetens føtter, dvs. under dine og mine føtter. Men dessverre er det mange kristne som ikke er klar over den autoriteten de har fått i Jesu navn som en del av Jesu legeme, og de tar ikke i bruk den autoriteten som ligger i Jesu navn.

Guds navn og Guds Ord er opphøyet over alt og alle! Jeg har lyst til å si til alle oss som er kristne i dag: Innta din og min stilling i Kristus og begynn å utøve den autoriteten vi har fått i Jesu navn. Det var det Peter og Johannes gjorde da de traff på den lamme mannen ved tempelet (Apg. 3,1-10) og som førte til at han ble helbredet. Det var ved troen på Jesu navn at mannen ... fikk førligheten tilbake (Apg. 3,16). Gud har ikke forandret seg, Jesus er den samme i dag som Han var da dette skjedde, og Jesu Navn har ikke mistet sin kraft. Guds navn og Guds Ord er like opphøyet over alt og alle i dag som da dette ble skrevet. Jeg lengter etter å se Navnet opphøyet og kraften utgytt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar