onsdag 5. mai 2010

De vises tunge helbreder

"Tankeløs tale stikker som sverd, men de vises tunge helbreder" (Ordspr. 12,18).
Har du tenkt over at tungen vår er et mektig redskap? Hva er et 'redskap'? Min ikke veldig sofistikerte definisjon er: 'Noe jeg bruker for å gjøre en jobb jeg ikke kunne få gjort uten denne tingen'. Som f.eks. en hammer når jeg vil spikre, en sag når jeg vil sage eller en kniv når jeg vil skjære.
Tungen er et redskap på lik linje med hammer, sag eller kniv. Hva kan tungen utføre? Tungen skaper ord. Jeg trenger tungen min for å snakke. Og dagens bibelvers snakker om to typer ord: onde og gode. Bibelen har mye å si om ord. Ja, Jesus gikk så langt at Han sa: "Hvert unyttig ord som menneskene sier, skal de gjøre regnskap for på dommens dag" (Matt. 12,36). Hvert unyttig ord - det er ganske alvorlig. Og med tanke på dagens bibelvers, kan vi kanskje forstå hvorfor. "Tankeløs tale stikker som sverd ..." Vi kjenner sikkert til hvordan det er å høre sårende ord. De stikker i hjertet, de kan gjøre oss nedfor og deprimerte. Det er mange voksne mennesker som går rundt og føler seg mindreverdige, håpløse og stygge fordi en autoritetsperson sa noe sårende til dem i barndommen. Ord sitter fast i sjelen som fluer på et fluepapir.
Men det samme er heldigvis også tilfelle med gode ord. "De vises tunge helbreder". Et godt ord kan være som medisin, som salve, som en slurk kaldt vann en glovarm sommerdag. Det er legedom i gode ord. Det er oppbyggelse i ord sagt i kjærlighet og omsorg.
I dag ber jeg Gud gi meg visdom til å bringe Hans kjærlighet og godhet til et annet menneske gjennom mine ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar